Om kulturmagt uden kultur

Selvom der sejler færger direkte til Rostock fra Gedser, er det måske ikke interessant, at intendanten/ chefen for Rostock Volkstheater, Sewan Katchinian efter kun to er blevet smidt ud? Og dog er det er det værd at skrive om, for desværre må man sammenligne med kulturlivet herhjemme, selv om det hos os fungerer på en blødere måde.

Sewan Katchinian er en anset teatermand, som i 2005 endda blev udnævnt til at være Tysklands bedste intendant. Men han er en indædt modstander af, at politikerne forringer kulturens vilkår, som det i særdeleshed er sket i Rostock. En af hans sætninger, som er blevet stående, hedder: ”Vi vil trodse nedbrydelsen af kulturen, barbari og mangel på kultur i politik”. Han sagde det sidste år på en demonstration for bevarelsen af det talte teater i byen.

Rostocks overborgmester vil, at Rostocker Volkstheater fortsætter som operascene og koncertsal, og det sker i en kommende nybygning, mens det talte teater og balletten, som begge har været en del af Volkstheater, lukkes. Katchinian vil bevare det talte teater og vil ikke rette sig efter henvisningerne om at spare fra kulturministeriet. Han har derfor fået forbud mod at betræde det teater, som han officielt stadig er chef for, og har netop sat en forestilling op med teatrets skuespillerelever, uden at han måtte være med  

Rostock forhandler med Joachim Kümmertz, generalintendant for Mecklenburgs Staatsteater Schwerin, som går af efter sommeroperaens opførelser af ”Aida” på slotspladsen i Schwerin. Den beslutning skaber også uden debat i Rostock. Den lokale presse er klart på Katchinians side, og taler som han om en politisk intrige. Katchinian: ”Aber es ist eben so: Wenn die Macht kulturlos ist, ist die Kultur machtlos”.

Riccardo Muti tilbage på La Scala

Den italienske dirigent Riccardo Muti forlod i 2005 posten som musikchef på La Scala operaen i Milano efter en langvarig strid med den daværende intendant Carlo Fontana. Siden har han ikke sat sine ben på operaen. Men det gjorde han forleden, da han blev hilst velkommen af den nye intendant Alexander Pereira, senest chef for Salzburg festspillene, og chefdirigenten, den italienske Riccardo Chailly.

Riccardo Muti var ikke selv aktiv, men i anledning af hans 75 års fødselsdag den 28. juli har La Scala arrangeret en udstilling, som fortæller om Mutis chefvirke gennem 19 år. Det kan blandt andet opleves i filmoptagelser. På scenen var Lorenzo Arrugu ved åbningen moderator i et større tilbageblik med deltagelse af mange store sangere og instruktører fra Mutis tid. ”Scala er teatret”, sagde Muti: ”Det har en fortid, som for os italienere betyder et kæmpestort ansvar. Det er et stort ansvar at være intendant og musikchef for La Scala”, sagde Muti henvendt til sine nye efterfølgere.

Det må tilføjes, at Pereira og Chailly har haft en lovende begyndelse. Muti selv blev hyldet af fans i teatret og på pladsen foran: ”Velkommen tilbage! Nu bliver De her”, råbte de. Muti kommer til Milano med sit Chicago Symphony Orchestra og to koncertprogrammer 20. og 21., januar.

Nye problemer for Italiens operahuse

Få lande kan hamle op med Italien i beskæringer af kulturlivet. Der spilles dog stadig opera i operagenrens fødeland, men det sker på et grundlag af mange fyringer af både teknisk og kunstnerisk personale. Den engang så ansete fine gamle operascene i Bari, Teatro Petruzzelli, Apuliens betydeligste operascene, begyndte ellers året positivt med Mozarts ”Figaros bryllup” og sorte tal efter en tid med brand, gæld og negative overskrifter. Men nu har teatret fået 233 klager fra tidligere musikere, dansere, scenenarbejdere, funktionærer etc. De mener, at de har penge til gode.

Den romerske musikkritiker Franco Soda beskriver situationen sådan, at Italiens 14 operahuse i 1998 blev omdannet til halvstatslige stiftelser med en ny lovgivning, som tillod disse operascener at fyre de medarbejdere, som ikke var ansat på grundlag af en offentlig udskrivning af stillingen. Teatrene har kunnet fyre de tidsbegrænset ansatte uden at skulle betale dem ud over den fast aftalte tid. Men i begyndelsen af året bestemte forfatningsdomstolen i Rom, at disse fyringer alligevel har været ulovlige.

Og nu går det løs: Operaen i Rom, som blev lukket for en tid, men er genåbnet, har fået klager fra 122 tidligere medarbejdere, som nu mener, at de har fået ret til et ekstra vederlag. Firenzes teater med de berømte maj-festspil har fået 26 klager og Arena di Verona 42. I alt har Italiens 14 operahuse 507 krav liggende på grund af forfatningsdomstolens afgørelse. Dette tal er dog sikkert allerede steget. Franco Soda siger: ”Imødekommer domstolene i de implicerede byer klagerne, betyder det, at teatrene må betale. Forsigtige vurderinger går på, at det vil det koste operahusene mere end 20 millioner euro”. De penge findes ikke, så nu truer en bankerot ikke blot Arena di Verona, som vi fortalte om i den forrige artikel ”Festspil med og uden garniture”.  

Sagen er ikke slut. I Italien er der tilsyneladende mange instanser med hver sine love, og operahusene håber nu på, at kulturministeren blander sig til deres fordel.

En spøg med 50 operamelodier

Opera skal også være underholdning, og det forstår DR’s P 2, som har arrangeret en undersøgelse med en liste til følge: Klassisk Top 50 Opera. På en måde har det været en god ide, for P 2 har i en række udsendelser arbejdet sig gennem listen nedefra og op, og det har betydet, at mange gode operamelodier nu lyser op, hvor hverken det høje C eller det afgrundsdybe F tidligere har skinnet. Listen på 50 operamelodier er god at finde nye, let tilgængelige operamelodier på.

De ti bedste eller mest populære melodier blev præsenteret på en koncert med DR Symfoniorkestret inspirerende dirigeret af Den jyske Operas tidligere chef Giordano Bellincampi og transmitteret på DR TV 2. Her satsede man både på kvalitet og på underholdning. Det var en fornøjelse at høre de seks nordiske sangere, som alle kunne deres sager gennemarbejdet, barytonen Palle Knudsen, mezzosopranen Elisabeth Jansson, de af type tre forskellige sopraner Louise Fribo, Ditte Højgaard og Charlotta Larsson og tenoren Daniel Johansson. Alt imens blev publikum i DRs koncertsal leget og charmesludret ind i musikken og i at synge opera – for mange tilsyneladende en oplevelse, for andre nok for meget af den slags. For operajomfruer virkede det som en god reklame for genren. 

Hvad betyder så Klassisk Top 50 Opera? Operahistoriens 50 væsentligste operamelodier eller de 50 mest populære? Næppe nogen af delene. Dvoraks ”Sangen til månen” fra operaen ”Rusalka” blev, hvad DR kalder ”danskerens foretrukne operahit”. Næppe. På andenpladsen kom Isoldes Liebestod fra Wagners ”Tristan og Isolde”. Det er glædeligt at finde den her, for man kan ikke et mere centralt eksempel på operaens udvikling end Isoldes ”Mild und leise”. Men DR havde ikke fundet en sopran til at synge den og lod orkestret spille Wagners koncertversion, som faktisk jo ikke er operamusik. På listens tredjeplads kommer Nattens dronnings arie fra Mozarts ”Trylleflølten” fulgt af ”Au fond du temple saint/ I templets lyse hal” fra Bizets ”Perlefiskerne”. Det sidste viser, at de ældre, som endnu kender Stefan Islandis og Henry Skjærs fine indspilning, har været langt fremme i afstemningen.

Tenorhittet ”E lucevan le stelle” fra Puccinis”Tosca” og Verdis fangekor fra ”Nabucco” følger. Om Richard Strauss’ ”Hab’ mir’s gelobt”  fra ”Rosenkavaleren”(7) må man sige, at det da ville være godt, hvis operaen virkelig var så populær. Rodolfos og Mimis første duet fra Puccinis ”La bohème”, ”O soave faniculla” (8) , endnu et tenorhit ”Nessun dorma (/Ingen må sove” fra Puccinis ”Turandot” (9) og den lille hjerteknuser ”O mio babbino caro” fra hans ”Gianni Schicchi” afrunder de første ti på listen umiddelbart fulgt af nynnekoret fra ”Madama Butterfly”. Øverst af barokmusikken er den store sopranarie ”When I am laid in earth” fra Purcells ”Dido og Æneas”, og en så populær opera som ”Carmen” dukker først op som nummer 15 med habaneraen fulgt af Verdis kvartet fra ”Rigoletto”. Derimod er hertugens arie ”La donna e mobile”, på dansk ofte hørt som ”Jordbær med fløde til” ikke med blandt de 50 klassiske top operaer”. Det er derimod det lille indlæg ”Pa-pa-pa Papagena” i ”Tryllefløjten”, som man let overhører, næppe overser.  

Man kan få lidt underholdning ud af denne liste, og det håber jeg, at mine læsere har fået, men grundlaget for den synes at have været så tyndt, at den desværre intet reelt er værd.  

Palle Kjeldgaard til Viborg

Aarhus Symfoniorkesters chef gennem ni år, Palle Kjeldgaard, forlod orkestret 1. juni, men hans ferie bliver kort. Han starter allerede 1. august som ny fagskoleleder for Musikskolen under Kulturskolen Viborg. Kulturchefen i Viborg Kommune Steen Lindgaard glæder sig til, at Kjeldgaard som en anerkendt og respekteret profil inden for den klassiske musik vil komme Viborg kommunes musikmiljø og ikke mindst det klassiske til gode. 

Det er en ny stilling, som Palle Kjeldgaard skal udfylde som fagskoleleder. Musikskolen er en af fem fagskoler under Kulturskolen Viborg. Byen har en klassisk musiktradition, som kommunen nu lader komme mere frem i lyset. Det er ikke den vej, som det går med musiklivet i den by, hvorfra Palle Kjeldgaard nu er rejst. Det bliver spændende at følge det brede musiklivs udvikling i Viborg med en sådan kapacitet ved roret. Imens venter vi på, at Aarhus Kommune finder frem til hans efterfølger for Aarhus Symfoniorkester. 

Billede: Riccardo Muti fotograferet på La Scala, da han endnu var chef. Nu kan man se  en udstilling om hans virke på operaen i Milano. Foto: Francesco Squglia