Dagens citat: ”Musikken er melodien, hvortil verden er teksten”, den tyske filosof Arthurs Schopenhauer (1788-1860).

Guldalderen ruster

Vi har ikke hørt meget værdifuldt  til Bertel Haarder som kulturminister efter regeringens generelle to procent salami/grønthøster-nedskæring, som klart havde mere alvorlige følger for nogle end for andre. Det sidste viser han mere forståelse for nu. Mandag den 15. august bragte Jyllands-Posten en kronik af den musikbegejstrede og musikalske kulturminister med den knaldende positive rubrik ”Midt i en ny guldalder”. Men som udgangspunkt slår Haarder også fast, at der ikke venter flere penge til kunsten og kulturen, og som læser må man må man synge med: ”Men ellers går det godt, fru kammerherreinde”.

Samme dag bragte Jyllands-Posten videre et interview med Haarder med overskriften: ”Jeg vil hellere være en optimist end en sortseer”. Man kan spørge, hvor vidt en kulturministers gemyt rækker, men det er trods alt en sigende erklæring. I endnu en artikel blev også organisationerne, der står bag museer, teatre og symfoniorkestre, spurgt, hvad de mener om kulturministerens forslag til, hvordan kulturinstitutioner selv kan spare. Her er ingen begejstring at spore for ministerens forslag til at få mere ud af de penge, som er og ikke bliver flere. Det er foreløbig kun velkendte tanker fra politisk side. 

Om den symfoniske musik

Her på jcklassisk.dk vil vi holde os til klassisk musik og følgelig ved problemet med de danske symfoniorkestres vanskelige kunstneriske og økonomiske vilkår med stadig færre disponible musikere. Bertel Haarder siger i interviewet: ”Vi har her i Danmark syv fremragende symfoniorkestre orkestre, DR Symfoniorkestret, Det Kongelige Kapel og de fem landsdelsorkestre. Min pointe er, at netop på orkesterområdet er ”grønthøsteren” en dårlig idé, fordi besparelserne slår temmelig direkte igennem i form af nedlæggelse af musikerstillinger”. Konstateringen er rigtig, omend sen, og en del af Haarders eget forslag til at klare problemet er ”for eksempel at låne musikere af hinanden og måske også slå nogle orkestre til større og mere fleksible enheder”.

Ja det er jo netop det, som landsdelsorkestrene meget åbent har forsøgt at gøre og med gevinst på de områder, hvor det har syntes muligt. Landsdelsorkestrenes sekretariatschef Asbjørn Keiding kan da også roligt svare i JP: ”Vi samarbejder allerede rigtigt meget, men der er selvfølgelig grænser for, hvor meget man kan samarbejde. Vi vil naturligvis gerne dele musikere, men den logistiske opgave i det er temmelig umulig”. Han henviser også til ekstraudgifterne med transport, diæter og hotel.

Sekretariatschefen slutter sit indslag: ”Men vores problem er, at orkestrene bliver mindre og mindre, og at vi til sidst ikke rigtigt har et symfoniorkesters størrelse”.

Landsdelsorkestrene betales også lokalt

Kulturministeren skriver, som glemmer han helt, at landsdelsorkestrene ikke hører under ham alene. Og med statens seneste nedskæring af tilskuddet til symfoniorkestrene får de fleste landsdelsorkestre mere i lokale tilskud, end de gør i statstilskud. Et landsdelsorkesters opgaver er heller ikke begrænset til de store symfoniske koncerter. Det har væsentlige lokale opgaver med at sprede den klassiske musik for eksempel også til børn og gamle og til at deltage i forskellige lokalarrangementer af en bredere art. Et landsdelsorkester er og skal være en attraktion for den hjemegn, som betaler til det. Skal ”samarbejdet” med andre byers orkestre virkelig gå ud over lokale aktiviteter? Det er ikke rimeligt at regne med andet, end at kulturministerens ”forslag” vil betyde mere tab end gevinst. 

Landsdelsorkestrene klarer meget, og kulturministeren har ret i, at provinsens symfoniske musikliv kvalitetsmæssigt befinder sig ”midt i en ny guldalder”. Orkesterstandarden har aldrig været højere i landsdelsorkestrene. Men hvor længe kan arbejdspresset, når færre og færre musikere skal præstere det samme, kunne klares? Kulturministerens forslag til at afhjælpe problemet er naturligvis velment, men måske også lidt frækt, for han foreslår noget, som vi, der har fulgt landsdelsorkestrenes arbejde, ved allerede er blevet søgt og stadig søges gennemført i det omfang, som det virker realistisk. 

Vanetænkning?

Bertel Haarder skriver i sin kronik i JP: ”Desværre oplever jeg indimellem at kulturpolitikken er præget af en vis vanetænkning og konfliktskyhed. Det er meget svært at ændre noget. Burde ikke netop kulturlivet være præget af nytænkning? På andre politik-områder er vi i stand til at skabe reformer, når der er behov for det. Men i kulturpolitikken er inertiens kraft enorm”. Desværre synes Bertel Haarder også at hygge sig i sin egen politiske inerti. Det er vanskeligt at finde et nyt tankemæssigt initiativ i Jyllands-Postens kronik mandag den 15. august. Men kronikken kan måske åbne for en tiltrængt og værdifuld debat? Men vejen for symfoniorkestrene er svær at finde og er ikke den, hvor grønthøsteren kører.

Synger Netrebko i Bayreuth?

Lad os slutte med et par lettere udenlandske musiknyheder: Anna Netrebko sang med stor succes Elsa i Wagners ”Lohengrin” på Dresdens Staatsoper under dirigenten Christian Thielemann, og det har forlydt, at hun vil synge partiet i Bayreuth i 2018. Festspillene skriver: ”Der forhandles stadig. Vi er midt i dem. De er som før ikke afbrudt”.

Men Netrebko er i et interview i Frankfurter Allgemeine Sontagszeitung ikke sikker: ”Min hjerne er måske for russisk organiseret. Den er derfor ikke i stand til at huske den tyske tekst.  Fransk, italiensk, det kan jeg alt sammen synge, men tyske tekster er for vanskelige for mig. Thielemann har forsøgt at banke ind i mit hoved, at det kommer an på ordene. Han sagde, at han ikke ville høre nogen musikalsk linje fra mig. Han ville høre tteksttt! Vokaler! Konsonanter! Elsa var virkelig hård. Nu synger jeg først Puccini”.

I Dresden havde Thielemann fået installeret en såkaldt prompter (sufflørtekstbånd) på scenegulvet foran Netrebko, så hun kunne følge de tyske ord, mens hun sang. I Bayreuth har man fravalgt alle former for overtekster, så her drømmer man heller ikke om at sætte et tekstanlæg op for en solists skyld. Bayreuths festspilchef Katarina Wagner betoner, at Anna Netrebko har forholdt sig fuldstændigt korrekt. Hun har fra begyndelsen sagt, at hun først ville afvente Elsa i Dresden og se på, hvordan rollen lå for hende”.

Wagner i kostalden

Mens vi er ved Wagner: Den østrigske tenor Andreas Schager, som har succes i Bayreuth som Erik i ”Den flyvende hollænder” og i år er sprunget ind som Parsifal, fortæller i Bayreuth-avisen Nordbayerische Kurier, at han kommer fra en landbogård i de østrigske Voralpen i Niederösterreich. ”Vi havde en dyrlæge, som gav vore kalve navne. Han var vel Wagner-fan, og sådan gik det til, at vore køer bar navne som Brünnhilde og Rossweise. Vi havde, om man vil, hele ”Ringen” i stalden.

Schager gør også opmærksom på, at han før sin Wagner-løbebane sang megen operette. Han mener, at det for mange ikke er foreneligt med at synge Wagner. Hvorfor ikke? Virkelig mange Wagner-tenorer har netop nydt godt af at have sunget operette først.

Festspilsopran overfaldet

Den fine mezzosopran Vesselina Kasarovas høres ikke så ofte op som før. Forleden dukkede hendes navn op et uvant sted i avisspalterne. To ukendte mænd i Innsbruck forsøgte at røve hendes håndtaske, da hun en aften var på vej fra en prøve til hotellet, og hun blev såret. Hendes kropsbygning er stærk, så man tiltror hende gerne, at hun gjorde modstand. Men hun måtte aflyse at synge i Cimarosas ”Il matrimonio segreto” (Det hemmelige ægteskab) på Festwochen die Alten Musik i Innsbruck. Nu kommer hun sig hjemme med sin taske i behold. Den italienske mezzosopran Loriana Castelleno synger i stedet rollen som Fidalma. Hun har sunget det flere gange før.

Billede: Anna Netrebko har ingen problemer med italiensk, fransk og engelsk, men kan ikke klare tysk. Hun ses her som Elsa i Lohengrin på Staatsoper Dresden sammen med Piotr Beczsala i ”Lohengrin”. Foto David/Semperoper Dresden.