Måske klinger ordet ”provinsmusik” lidt i retning af ”nå ja”. Men tag landsdelsorkestrenes sæsonprogrammer i hånden og bliv behageligt fristet endda til at rejse videre ud i landet. Vi har jo også erfaret, hvordan alle landsdelsorkestre er oppe på en spillekvalitet som aldrig før, selv om de er økonomisk betrængte.

I denne artikel står sæsonprogrammerne for Odense Symfoniorkester og Aalborg Symfoniorkester for tur. De allerede bragte sæsonplaner for Aarhus Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester kan man finde ved at trykke på knappen med de 447 artikler på listen i højre side, Sønderjyllands Symfoniorkester under den 13. april og Aarhus under den 21. april. Allerede sønderjydernes åbningskoncert på Rued Langgaard festivalen i Ribe lød som en bedrift i radiotransmissionen, men dens format krævede for at blive blot nogenlunde dækkende anmeldt at man var til stede i Ribe Domkirke.

Mastodonterne Wagner og Mahler

Er det typisk for en betrængt tid, at to mastodonter som Richard Wagner og Gustav Mahler kommer frem i stort format? Odense Symfoniorkester og dets russiske chefdirigent Alexander Vedernikov åbnede sidste sæson med ”Rhinguldet” og ”Valkyrien” og fortsætter nu med ”Ringen”s to sidste dele, først ”Siegfried” den 9. september og som sæsonafslutning ”Götterdämmerung” / ”Ragnarok” den 20. maj. Som man også kunne høre i radioen, har Vedernikov og Odense-orkestret et virkelig godt greb om Wagners musik. Det tegner stort

Aalborg Symfoniorkester spiller aftenen før Wagner i Odense, altså torsdag den 8. september, Gustav Mahlers tredje symfoni dirigeret af orkestrets første gæstedirigent Michael Schønwandt. Den 10. og 11. november spilles den så i Odense dirigeret af Thomas Søndergaard, og Aarhus Symfoniorkester har valgt den til opførelse i efteråret 2017, kulturhovedstadsåret. Orkestret har i øvrigt spillet alle Mahlers symfonier efter årtusindskiftet. Et landsdelsorkester må udvides for at kunne opføre Mahlers tredje. I Aalborg kommer Randers Kammerorkester til. Det er blot en af de mange gange landsdelsorkestre samarbejder, før kulturministeren fik den samme ”ide” (læs nærmere i artiklen ”Ministeren og symfonierne” den 20. august).

Mahlers store symfoni

Er det ikke Mahlers største symfoni, spørger Aalborg Symfoniorkester. Det er i alle tilfælde den længste, over halvanden tme, og selv om Mahlers ottende symfoni kaldet ”Sinfonie der Tausend” kræver flere medvirkende, er den tredje stor. Den følger, hvad Mahler engang skrev: ”Musikken må altid indeholde en længsel, som rækker ud over denne verdens ting”. Det er en symfoni i seks satser, som omfavner livet. Mahler arbejdede meget med den, skrev flere versioner af den, og de vekslende titler, som forekommer i breve og skitser, men som til dels blev vraget igen, fortæller meget om musikkens karakter. Mahler kaldte blandt andet symfonien ”Det lykkelige liv” og ”En sommernatsdrøm”.

Den kraftfulde førstesats hed først ”Hvad skoven fortalte mig” og derpå ”Sommeren marcherer ind”. Den menuetagtige andensats kaldte han ”Hvad blomsterne på engen fortæller” og den følgende scherzando ”Hvad skumringen fortæller”. Den følges af en langsom og inderligt smuk solosang, Nietsches ”O Mensch, gib Acht” for en alt, i Aalborg sunget af den svensk-danske Susanne Resmark. Mahler betegnede den ”Hvad natten fortæller”, som blev til ”Hvad mennesket fortæller”, mens en scherzo med damekor og en solo for altstemme, ”Hvad morgenklokkerne fortæller” ændredes til ”Hvad englene fortæller mig”. Sjette sats er igen længere og langsom: ”Hvad kærligheden fortæller”. Alle disse titler, som svirrede i Mahlers hoved under arbejdet, fortæller om, hvordan beskrivelsen af en verden, som omfavner livet, havde tag i ham.

Stærk start i Aalborg

Aalborg Symfoniorkester fortsætter stærkt. Malko-prisvinderen 2015, Tung-Chieh Chuang, dirigerer 22.9. Beethovens ”Eroica” og Ravels klaverkoncert for venstre hånd med Alexansder Markovitch. Og ugedagen efter, den 29,9, kommer en af verdens virkelige topviolinister, den vidunderlige Janine Jansen for sammen med den svenske dirigent Daniel Blendulf at præsentere så sammenhængende et program som Sibelius’ ”Finlandia” og violinkoncert sammen med Carl Nielsens anden symfoni, ”De fire temperamenter”.  

Den ansete østrigske dirigent Hans Graf kommer til Aalborg med Bartok og Brahms den 6.10 og fortsætter til Aarhus den 13.10 med Stravinskij og Mozart og her med Ian van Rensburg som violinsolist i Schubert. Hans Graf vender senere tilbage til Aalborg den 21, april med et Beethoven- og Stravinski-program. Tilbage til efteråret: Ikke færre end fem berlinerfilharmonikere kommer til Aalborg, herimellem basunisten Jesper Busk Sørensen, i et broget program den 13.10. Så bliver 10. november en stor orgeldag med Hans Fagius, og den 17.11 kommer komponisten og klarinettisten Jörg Widmann med sin egen klarinetkoncert og igen 1. gæstedirigent Michael Schønwandt.

Endnu en af de helt store violinister, Lisa Batiashvili kommer den 8. december til Aalborg sammen med sin ægtefælle, dirigenten og oboisten Francois Leleux. Tænk at både Battiashvili og Janine Jansen, to af mine absolutte violinfavoritter, kommer til Aalborg så tæt på hinanden fulgt af en dansk violinfavorit, Christina Åstrand, som fejrer Niels W. Gades 200 år sammen med dirigenten John Storgård den 19. januar. Tænk også, at der følger endnu en af Mahlers store symfonier, den sjette, endda dirigeret af Carlo Rizzi, som lykkeligvis synes at være glad for at dirigere i Aalborg. Efter Mahler følger Bruckners tredje symfoni den 2. februar. Der bliver et dejligt gensyn med den franske dirigent Ariane Matiakh den 6. april, da 500-reformationsåret markeres med Mendelssohns femte symfoni, ”Reformationssymfonien”. Påskekoncerten bliver Brahms’ ”Ein deutsches Requiem” med Yana Klein og Lars Møller. Æresdirigent  Matthias Aeschbacher slutter sæsonen 11. maj med Frank Martin og Tjaikovskijs femte symfoni.

Fynske glæder

Efter første omgang Wagner i Odense står den på Rachmaninov og romantik den 22. september. Tjaikovskijs femte symfoni – tilsyneladende hans mest populære – og Beethoven under Arvo Volmer bliver den 13.10. Og så kommer vi til noget helt andet. Odense Symfoniorkester har indgået kontrakt med Odense Kommune om at spille mere af den musik, som kommunen mener er endnu mere eftertragtet. Der er Harry Potter Festival med tre koncerter (den samme) den 21. og 22. oktober. Musicalen ”My Fair Lady” opføres 23. og 24 februar med Kiki Brandt, Lindberg og ”West Side Story” den 9.marts, mens Søs Fenger synger kærlighedssange den 29. og 30. marts.

Tilbage til Odense Symfoniorkesters sædvanlige repertoire: Michael Schønwandt dirigerer Brahms 27. oktober. Michaela Fukacova spiller Elgars cellokoncert den 26. og 27. januar sammen med Berlioz’ ”Symphonie fantastique”.  Gades ”Elverskud” opføres 2. og 3. februar, og den 9. i samme måned uropføres Ib Glindemanns basunkoncert sammen med Rimskij-Korsakovs ”Sheherezade”. Vedernikov dirigerer igen 2. og 3. marts Glazunov og Prokofief. Disse uddrag af et sæsonprogram kan forhåbentlig skabe yderligere interesse for at høre stor musik.

Ny festival i Kerteminde at rejse efter

Fra orkestermusik til kamermusik og et nyt spændende tiltag. Birgit Tengberg har i 26 år arrangeret kammermusikfestival på Johannes Larsen Museet i Kerteminde. I år rykker den i weekenden fra den 9. til den 11. september til Anexet på Lundsgaard Gods. Her kan der ganske enkelt være dobbelt så mange tilhørere i en glimrende akustik. Trio Con Brio Copenhagen har sammensat det kunstneriske program og spiller sammen med fem andre internationale musikere i skiftende besætninger i løbet af de tre dage. Programmet er afvekslende, og dog er der et fælles tema, "Vandring",

Fredag den 9. september byder den første koncert kl. 19.00 på Brahms' klarinettrio, en strygetrio af Penderecki og Tjaikovskijs klavertrio. Den næste koncert fredag kl. 22.00 finder undtagelsesvis sted i Kerteminde Kirke med musik af Messiaen og Klein skrevet i tysk fangenskab foruden Schulhofs livsbekræftende sonate for violin og en fantasi for to klaverer af Franz Schubert. Lørdagens to koncerter finder sted på Lundsgaard, klokken 15 med danse af Dvorak, og Bartoks Konrtraster baseret på originale folkedansemelodier. Desuden spilles Dohnanyis  romantiske klaverkvintet.

Aftenkoncerten lørdag kl. 19,byder på stor musik af Schumann og Schubert, bl.a. den sidstes store strygekvintet, og Pelle Gudmundsen-Holmgreens Moments Musicaux med Trio con Brio. . Der sluttes af søndag  kl. 11 med Steve Reichs "Trains", en speciel togrejse. Afslutningen  kl. 14.30 byder på Schuberts "Wanderer fantas"i med pianisten Christian Ihle Hadland, Stravinskijs "Historien om en soldat" og Schuberts  "Der Wanderer" med Jens Elvekjær og Andreas Brantelid og  Mozarts klarinetkvintet med klarinettisten Mathias Schorn, de to Con brio-søstre Soo-Jin og Soo-Kyung Hong, Andrej Bielow på violin, Berthaud på bratsch. Alle har de været aktive festivalen igennem.

Billetter kan købes på www.visitkerteminde.dk .

Ekstra nyt: Placido Domingo meldte afbud til Musikkens Hus to gange, men nu sker det, at den 74-årige, officielt 75-årige verdenstenor, nu dog baryton, vender tilbage. Han giver koncert med Aalborg Symfoniorkester onsdag den 2. november kl. 20. De tidligere billetindehavere, som har sagt ja til at blive kontaktet igen, får automatisk besked om, at de kan købe det samme antal billetter som tidligere. Eventuelt resterende billetter sælges fra Musikens hus den 4. oktober kl. 10.00..     

Billede: Janine Jansen spiller Sibelius’ violinkoncert i Aalborg den 29. september.