af John Christiansen - d. 22. september 2016
Aarhus Symfoniorkester leverede selv solisterne til en herlig Mozart-musiceren. Koncerten gentages i aften fredag
Kun begyndelsen var fransk, da Aarhus Symfoniorkester og
dets franske chefdirigent Marc Soustrot spillede et program, som gik lige ind hos
publikum og vil gøre det igen her fredag aften. Ravels hyldest-suite til den
franske 1700-tals komponist Francois Couperin var også koncertens eneste værk,
som ikke var decideret sprudlende. ”Tombeau” betyder gravmæle, og det var i
baroktiden mere almindeligt at hylde en kunstner med en ”tombeau”. Ravel deltog
i Første Verdenskrig som chauffør, og han mindedes med sin suite på seks satser
for klaver, hvoraf de fire blev instrumenteret til orkestersuiten sine faldne
soldaterkammerater. Det er elegant, stilig, alvorsfuld musik, og sådan blev den
spillet. Det var det indledende bevis på, hvad Aarhus Symfoniorkester kan yde i
dag netop i fornemt samspil.
Marc Soustrot har hurtigt opdaget, at Mozarts Sinfonia
concertante for fire blæsere (KV 297b for dem, som vil finde frem til det
forståeligt nok meget populære værk) er oplagt at spille med nogle af orkestrets
egne blæsere. Mathias Kjøller på klarinet, Oliver Nordahl på obo, Fleming
Aksnes på horn og Eric Beselin på fagot boltrede sig i det musikalske samspil,
en dejligt skiftende debat, som man kunne forestille sig den omkring et kortspil-bord
med fire spillere, som kendte de andres raffinerede kunnen til bunds. Samspil
og modspil på én gang. Herligt og forståeligt, at jubelen var stor med
publikums hyldest mundende ud i en ”Aarhus-trompet”. Kaldes dette taktfaste accelerando-bifald
stadig sådan?
Så tog Soustrot fat med Mendelssohns fjerde symfoni kaldet ”Den
italienske”. Det er fantastisk med den præcision også i klangspillet, med den
energi, som også fylder salen med publikum, og ikke mindst med den fælles musikerglæde,
som her sprudlede. Marc Soustrot så med rette både glad og stolt ud efter
slutsatsens dansende saltarello. Han og orkestret havde gjort en gammel ”war
horse” ny og frisk.
Koncerten gentages
fredag den 23. september kl.19.30 i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus.
Oboisten Oliver Nordahl foran Aros' Regnbuen - symbolsk for hans og Aarhus-kollegernes Mozart.spil. Foto: Nicolaj Lund