Udnævnelsen til europæisk kulturhovedstad 2017 forpligter naturligvis Aarhus. Selvom klassisk musik og opera ikke har været i forgrunden under byens planlægning af festlighederne set i forhold til den høje kvalitet, som Aarhus Symfoniorkester og Den jyske Opera har, foreligger der allerede nu et stort og lovende program. Der kommer mere, men her er en række datoer, som kan være værd at rejse efter.

Det skal understreges, at der er tale om et udvalg, for eksempel er ikke alle Aarhus Symfoniorkesters koncerter med i denne oversigt. Men der skulle være rigeligt til at skærpe interessen. Alt her foregår i Musikhuset Aarhus, enten i den store sal, hvor man spiller opera og danser ballet, eller i Symfonisk Sal, hvor koncerter nyder godt af den fornemme akustik, som i sig selv er et besøg værd. Også Lille sal og for en enkelt balletforestilling Rytmisk Sal er inddraget.  

Det skal være lidt mere end blot en oversigt med kommentarer, og jeg har slået ned på et ganske specielt gæstespil den 25. april. Da den jødiske dirigent og pianist Daniel Barenboim og den palæstinensisk-amerikanske litteraturvidenskabsmand Edward Said i 1999 i Weimar grundlagde West-East Divan-orkestret, havde de en kulturpolitisk utopi i tankerne, et sammenspil og et samvirke af unge israelske og arabiske musikere i fælles genhør og respekt. Altså et aktivt skabende fællesskab i det nære Østen, som havde været før, men som var gået tabt.

Siden har rundt regnet 800 unge musikere deltaget i koncerter over hele verden. Mange af de unge er nu ansatte i symfoniorkestre verden over inklusive i deres egne lande, som foruden Israel og Palæstina tæller Jordan, Libanon, Syrien, Egypten, Irak og Iran. Det nye i dette kæmpemæssige projekt er åbningen i disse dage af Barenboim-Said Akademie i Berlin, hvor Barenboim er kunstnerisk chef for Staatsoper Unter den Linden. .

Akademiet arbejder efter de samme ideer som orkestret: Gensidig respekt efter den kammertone, som undervisningen angiver. Arbejdet skal være et forbillede for de væsensforskellige lande, hvorfra de unge musikere kommer, Tyskland inklusive. Akademiet er et privat musikkonservatorium godkendt af den tyske stat. Eksamen herfra stilles på lige fod med dem fra de store tyske musikkonservatorier eller  Musikhochschulen.  

Orkestret har både idémæssigt og kunstnerisk været en succes. Der er skabt erfaringer, forståelse og venner over ellers tilsyneladende uoverstigelige grænser. Og det internationale orkester er blevet hyldet i verdens fornemste koncertsale for sit høje niveau og inspirerende orkesterspil. Det er på mere end én måde et stort symfoniorkester, som kommer med Mozart og Richard Strauss i Symfonisk Sal den 25. april.

Udvalgte musikoplevelser

4. og 8. februar kl. 19.30 og 5. februar kl. 15.00: ”Intet”. Den jyske Opera præsenterer en opera for og med unge. Den er baseret på Janne Tellers prisbelønnede roman om en drengs mislykkede forsøg på at finde mening i selve eksistensen. En opera for familier med unge fra 12 år. Musik af David Bruce. Uropført i Glyndebourne februar 2016 med meget positive anmeldelser i London-aviserne. Opføres på dansk med Aarhus Symfoniorkester og 75 unge talenter fra Den jyske Operas TalentU og Det jyske Musikkonservatorium.

23. og 24. februar kl. 19.30: Tre store komponister. Marc Soustrot dirigerer det med internationale musikere udvidede Aarhus Symfoniorkester i Stravinskijs inciterende ”Le sacre du printemps” (Forårsofferet) fra 1913, en suite fra Richard Strauss’ charmerende wieneropera ”Rosenkavaleren” fra 1911 og Debussys ”Nuages”og  ”Fêtes” fra ”Nocturnes” ( ”Skyer” og ”Fester” fra ”Nattestemninger”) fra 1899.  

26. februar kl. 19.30:  Kammermusik af Robert Schumann og Niels W. Gade spillet af Ensemble MidtVest. Arrangør Aarhus Musikforening

2.marts klokken 19.30: Andreas Brantelid solist med Aarhus Symfoniorkester og Marc Soustrot i Dutilleux’ cellokoncert. Desuden Dvoraks ”Fra den nye verden”.

9. marts kl. 19.30: Den jyske Opera fejrer sin 70 års fødselsdag med en landsturné og denne aften altså i Århus. En lang række nordiske sangsolister præsenterer et program med minder fra de 70 år. Det er en koncert, men sangerne holder sig næppe i ro og udfolder sig også scenisk. Aalborg Symfoniorkester er med.

5. april kl. 19.30: Daniel Barenboim og West-East Divan Orchestra: Mozarts g-mol symfoni nr. 40 og Richard Strauss’   symfoniske digt Don Quixote. Læse mere ovenfor.    

15. marts kl. 20.00: Balletten ”Svanesøen” med Tjaikovskijs musik i en opførelse med Den russiske Nationalballet fra Moskva.    

16. og 17. marts: Niels W. Gades 200 år med Aarhus Symfoniorkester. Gades store ottende symfoni, Frühlings-Fatasie for klaver og orkester med Amalie Malling som solist, ”Elverskud” med Elsebeth Dreisig, Ulla Kudsk Jensen, Niel Jørgen Riis, Lars Møller og Cæcilakoret.  Og Michael Schønwandt på dirigentpodiet.  Er Gade Danmarks mest spillede komponist i udlandet? Antagelig har Carl Nielsen ikke indhentet ham endnu. Gade var et stort internationalt navn midt i 1850’erne.

18. marts kl. 19.30: Finalekoncerten i den 4. Aarhus internationale klaverkonkurrence. Michael Schønwandt dirigerer Aarhus Symfoniorkester.

29. marts kl. 19.30: Den kongelige Opera gæstespiller med Mozarts ”Figaros bryllup”. Elisa Kragerup har sat en usædvanlig, meget munter og dramatisk forestilling i scene, som har delt vandene. 

6. april kl. 19.30: Første koncert af tre. Rethink the Creation. Haydns Skabelsen med drengekor fra Herning og Cambridge. Aarhus Symfoniorkester dirigeret Andrew Nethsingha. Det oprindeligt tyske oratorium synges på engelsk. Tre uger senere synges Haydns ”Skabelsen” i samarbejde med region Østjylland i en nyfortolkning af Christian Baltzer. Kor og arier er bibeholdt, men recitativerne vil blive med rappere, ordekvilibristen Per Vers og et rytmisk band. Den tredje koncert i projektet bliver uropførelsen i efteråret af et evolutionsoratorium om livets begyndelse og udvikling skrevet af Niels Marthinsen til Aarhus Symfoniorkester.    

25. april kl. 19.30: Daniel Barenboim og West-East Divan Orchestra: Mozarts g-mol symfoni nr. 40 og Richard Strauss’   symfoniske digt Don Quixote. Læs mere ovenfor.  

27. og 28. april kl. 20.00, 29. april kl. 15: Pariseroperaens balletkorps opfører sammen med Company Wayne McGregor den moderne ballet ”Tree of Codes”. Det er en gentænkning af amerikaneren Jonathan Safran Foers bog. Scenografien er endda af Olafur Eliasson, mens musikken er komponeret af Jamie XX. Balletten er opført i Manchester, Paris og New York, og nu er det kulturhovedstad Aarhus’ tur.

30. og 31 marts kl. 19.30: Symfoniorkestrets koncert dirigeret af Marc Soustrot med musik af tre venner fra Leipzig, Mendelssohn, 200-års jubilaren Niels W. Gade og Schumann. 

4. og 5. maj kl. 19.30: Benjamin Brittens War Requiem. Et af årets store musikbegivenheder. Jaroslav Kyzlink dirigerer byens symfoniorkester, flere kor og solisterne Inger Dam-Jensen, David Danholt og Palle Knudsen.  Skrevet til genåbningen af katedralen i Coventry i 1962. Kirken i industribyen var blevet nedbombet af tyskerne i november 1940. 

9. maj kl. 19.00 !: Sea Baltic Philharmonic og dirigenten Kristjan fra den legendariske musikerfamilie Järvi. Det bliver en større oplevelse, end man nok tror, for dette orkester, som er sammensat af fine unge musikere fra de nordiske og ikke mindst de baltiske lande er værd at høre i musik af Händel og Philip Glass.   

17., 18., 19. og 21. juni, alle aftener klokken 19.30: Gradus International Piano Festival i Lille sal: Åbningskoncerten er med talenter i alderen 10-21 år fra Rusland, Polen, Georgien, England, Rumænien og Danmark. Den 18. juni spiller pristageren fra den internationale Chopin-priskonkurrence Kevin Kenner netop Chopin. Den 19.bliver det den danske pianist Emil Gryesten Jensens tur. Han har bl.a. indspillet en fremragende cd på Danacord med musik af Liszt og Wagner (se anmeldelsen af den i den omstående artikel, Ferietid er også pladetid, 19. juli 2016). På afslutningskoncerten den 21. spiller så den finske pianist Eoro Heininen musik af Mozart, Haydn og Schubert.

16., 18., 22. august kl. 19.30 og 20. august kl. 15.00: ”Brødre”, en uropførelse af islændingen Daniel Bjarnasons ”intense opera om krig, broderskab og kærlighed”, som den annonceres. Den jyske Operas traditionelle store sommeropera er samtidig del af kulturhovedstadens Susanne Bier-trilogi, en opera, en ballet og en musical nytænkt over tre af hendes film. Et trekantdrama om to brødre og den enes kone, hvis forhold ændres totalt, da den ene vender hjem fra krigen og et traumatisk fangenskab i Afghanistan. Kasper Holten får sin første instruktøropgave efter hjemkomsten fra London, hvor han har været operachef på Royal Opera House. Holten siger:

 ”Det er en af de bedste librettoer jeg har læst lang tid. Og så har Bjarnason lavet noget meget ambitiøst og fortællende musik. Der er på mange måder fantastiske forudsætninger for, at operaen bliver både rørende og relevant… En mand kommer hjem fra en krig og skal tilpasse sig livet med alle de problemer, som kommer i kølvandet... Vi løfter historien op, og gør den universal. Næsten som et græsk drama gør vi den til et ekko af alle krige, der har været gennem tiden”.  

23.- 30 september kl. 20 samt den 30 kl. 15: ”Efter brylluppet”, musical med musik af Joakim Pedersen og nye sange af Tim Christensen, Mads Langer, Erann DD med flere. Instruktør Peter Langdal. Et drama om blodets og kærlighedens bånd efter Susanne Bier.   

8., 9. og 10. november kl. 19.30 i Rytmisk sal. Balletten ”Elsker dig for evigt”, del af Bier trilogien. Koreografen Marie Brolin-Tani og Black Box Dance. Sangskriveren Pernille Rosendahl synger fra sit første soloalbum ”Dark Bird”.

29. december kl. 19.30, 30. december kl. 13 og 17: Balletten ”Nøddeknækkeren med Den kongelige Ballet, iscenesat af Nikolaj Hübbe.

Artiklen vil blive stående. Der vil blive indsat flere begivenheder, når de indløber. For eksempel spiller Den jyske Opera Donizettis ”Kærlighedsdrikken”, men datoerne foreligger ikke endnu. God fornøjelse.  

Billede: Daniel Barenboim