af John Christiansen - d. 2. juli 2017
Bertel Haarder siger skarpt fra - To specielle danske musikfestivaler i Kerteminde og på Mols – En dag i Tivoli - Slut med Domingos Aida - Amerikaner til Elbphilharmonie
Optakten er et meget sigende citat hentet fra en dobbeltside-artikel/interview
i Jyllands-Posten søndag den 2. juli. Her siger forhenværende kulturminister
m.m.m. Bertel Haarder kontant: ”Jeg blev
tvunget til at leve op til det, som man spottende sagde om, at min
kulturpolitik bestod i at spare to procent på alle driftsområder. Det er der
ikke meget kulturpolitik i, vel? Det er en fattig kulturpolitik. Man behøver jo
ingen kulturminister så. Man kunne bare nøjes med ét ministerium.
Finansministeriet”.
Bertel Haarder tager et nødvendigt opgør med et Finansministerium,
der gennem årene har tilranet sig stadig mere magt. Han havde selv ”et ønske om at spare noget mere på et
område og til gengæld lempe to-pct.-besparelsen på et andet område”.
Haarder betragtede det som en ekspeditionssag, da det normalt altid havde været
sådan, at ministeren kunne forvalte indenfor rammerne selv. Han fik et nej, og
det fik han også, da han henvendte sig direkte til daværende finansminister
Claus Hjorth Frederiksen (V). Haarder, som ikke går efter embedsmændene, men efter den
politiske fremgangsmåde, forstod ganske enkelt ikke fornuften i det: ”Man får nogle ministre, som ikke er så
dygtige til at argumentere for tingene, fordi de ikke har indflydelse på dem”.
Også jc.Klassisk har kritiseret Bertel Haarder for den
såkaldte to procents salami-skive politik. For nogle tilskudsmodtagere betyder
to procent blot, at der på et enkelt punkt skal tænkes lidt anderledes. For
andre derimod, for eksempel for landsdelsorkestrene, kan en yderligere
nedskæring på de to procent have alvorlige konsekvenser. En holdning som Claus Hjorth
Frederiksens umiddelbart at læse overlegne og ligegyldige i denne sag kan let blive katastrofal. Som finansminister er han jo skiftet ud, og den nye finansminister
Kristian Jensen (V) fortæller i søndagens Jyllands-Posten, at han allerede har
ændret på arbejdsgangene i finansministeriet. Han siger: "Om man prioriterer højskoler eller ballet, det finder man ud af i Kulturministeriet".
Carmen fra Aix-en-Provence
Et lille sidespring. De mange, der herhjemme kan se den
tyske tv-kanal Arte kan glæde sig til på torsdag den 6. juli august kl. 20.15.
Da transmitteres direkte Bizets ”Carmen” fra Frankrigs førende operafestspil i Aix-en-Provence.
Den spanske dirigent Pablo Heras-Casado sørger sammen med Orchestre de Paris
for, at musikken får den rette glød. Russeren Dimitrij Tjerniakov står for
instruktionen, og han er næsten altid spændende og anderledes. Han fik en stor
succes med Mozarts ”Bortførelsen fra seraillet” i Aix i 2017.
Han fortæller historien set fra soldaten Don Josés perspektiv,
i øvrigt akkurat som forfatteren Prosper Mérimée gjorde det i historiens original.
I denne tolkning er Don José blevet træt af Michaela, og hun arrangerer hele
historien med Carmen som en slags terapi for at sætte fut i mandens følelser
for hende igen. Alle akter foregår i en énhedsscene. Men han tager Carmens
fiktive forførelseskunster for alvorligt, og han brænder op i sin lidenskab for
Carmen. Denne tolkning betyder, at Micaela og toreadoren Escamillo får uddybet
deres roller. Spændende? Jo!
Sommertid er
festspiltid.
I sommertiden myldrer de frem, store og små, krævende som
populære. I det danske vejr foregår langt størsteparten af de små musikfester indendørs,
men udenfor spiller naturen alligevel med i oplevelsen. Vi tager naturen med os
ind i kirker og slotte, hvor den forøges, forstærkes, og vi tager musikken med
os ud i naturen igen. Et forunderligt samspil.
Festspillene skyder op, som svampe gør næret af regnen. Her skal
nævnes et par. JcKlassisk kender heller ikke til nær dem alle. Det er i øvrigt
et mærkeligt fænomen, som jeg har observeret gennem mange år, at mange
festspilarrangører synes helst at ville bevare programmerne for deres
lokalpublikum, som dog ofte består langt mere af turister end af hjemmeboere. Det
kan næsten altid betale sig at undersøge, om der venter god musik, hvor ferien nu
holdes.
I denne omgang vil jeg anbefale to danske festivaler. De har
mere end én ting fælles. Begge steder forstår de at bringe strålende musikere
sammen, som ikke kender hinanden fra vintersæsonens hverdag, men som her kan og
vil inspirere hinanden i nyt samspil. Og begge steder venter naturen omkring
Først Djursland og
Mols.
I ugen fra 26. juli
til 1. august hedder det ”Klassiske
koncerter i Djurs og Mol” i Jylland. Klassisk musik med dens vekslen af lys og
mørke i dur og mol omgivet af smuk natur og på stemningsfulde spillesteder.
Slotte og kirker. Det bliver syvende år i træk, at Kullberg-familiemedlemmerne
inviterer på en uges bredt favnende musik.
Tenoren Peter Lodahl og den tyske pianist Daniel Heide åbner
på slottet Rosenholm med en koncert, hvis hovednummer bliver Schumanns ”Dichterliebe”,
som de til efteråret gentager i Berlins Konzerthaus. Den russiske mesterpianist
Lucas Geniusas spiller Chopin på Møllerup Gods, hvor Sonja Richter læser op af hans
muse George Sands tekster. Den tyske violinist Carolin Widmann spiller sammen
med den mindst lige så internationale cellisten Jacob Kullberg i Agri Kirke,
hvor også Andreas Brantelid giver koncert med svenske musikvenner. Der er også sange
omkring havet i bogstaveligt forstand på en syng-med koncert ude ved
Sletterhage fyr.
Sidste sommer var alle koncerter udsolgt! I år bliver der 11
koncerter med musikere fra 10 lande.
Kerteminde er en anden
historie
På Fyn foregår det i Kerteminde i den udvidede weekend 11. til 13. august. Her har Birgit
Tengberg i en lang årrække arrangeret festivalkoncerter på Johann Larsen museet
i Kerteminde, men fra sidste sommer blev festen flyttet til større rammer på
Lundsgaard gods en anelse uden for byen, og det var en stor succes. I de gamle
tilbygninger blev der plads til en både arkitektonisk og akustisk dejlig
koncertsal. Her foregår seks af de syv koncerter, den syvende er en natkoncert
i Kerteminde Kirke. Der er masser af atmosfære.
Den kunstneriske ledelse har Trio con Brio med søstrene
Soo-Jin Hong på violin og Soo-Kyung Hon på cello, begge på førstepulte i
Radiosymfoniorkestret, og pianisten Jens Elvekjær. De får selskab af sopranen
Inger Dam Jensen og en række internationale musikere, som de selv er har mødt
og er blevet inspireret af i trioens lange karriere, for eksempel den tyske
bratschist Nils Monkemeyer, den britiske cellist Nathalie Klein og den tysk-ukrainske
violinist Andrej Bielow. De mange musikere blandes i de tre festspildage på
mange måder.
Programmerne er sammensat på en usædvanligt spændende og
begavet måde: Først ”Mødet”: Beethoven og Alban Berg i musik, som de selv var
klar over var den nye musik. Derpå ”Det forrykte” i Schumanns sjæleliv, før de
indre dæmoner tog over. Wagners Wesendonk-lieder og Isoldes Liebestod høres i interessante
arrangementer. ”Im Abendrot” inkluderer naturligvis Strauss’ ”Vier letzte
Lieder” foruden musik af Sjostakovitj og Prokofief. Schönbergs ”Verklärte Nacht”
høres i natkoncerten sammen med Beethoven. Mozart møder Arvo Part, hvilket måske
er mere problematisk for nogle. Så en ”Wiener melange“. Melange betyder blanding,
oprindeligt en blanding af sort og lettere sødet kaffe, lidt mælk og rigtig
flødeskum strøet med kakaopulver – meget ældre end vor tids cafe latte. Her mødes
Richard Strauss, Arnold Schönberg, Johannes Brahms og Gustav Mahler. Det bliver
da stort!
Hjemmesiden Kammermusikfestival på Lundsgaard Gods fortæller alt.
En dag i Tivoli
Vi tager den 9. september i København med, for den dag afholdes
et jubilæum og en musikdag af den velgørende, erhvervsdrivende Augustinus
Fonden, som har betydet så meget positivt for dansk musikliv. Dagen skal
kulminere med en koncert på Plænen kl. 21, da den kinesiske pianist Lang Lang
spiller med Tivoli Copenhagen Phil, bl.a. Tjaikovskijs berømte klaverkoncert.
Man kan vel selv vælge mellem at blive overstyret begejstret over en blændende verdenspianist
eller irriteret over en klaverspiller, der smager på musikken til det
overstyrede. Det er da et tilbud! Pressemeddelelsen fortæller selv, hvad de
mange får med Lang Lang: ”Det nærmeste man kommer på en popstjerne inden for
klassisk musik”.
Domingos Aida aflyses
helt
Vi skal også til udlandet. Vi har fortalt, at det store
europæiske ”Aida”-arrangement med Domingo som dirigent måtte udskydes til næste
år i stedet for som planlagt i år. Verdis populære opera opført som en frilufts
forestilling på fodboldstadions. Nu er turnéen totalt aflyst. Arrangøren Art
& Entertainment LIVE GmbH har officielt i Düsseldof erklæret sig insolvent.
Domingo selv udtaler til nyhedsagenturet Spot on news, som også sælger Domingos
50 største hits: ”Det var min drøm som
dirigent og kunstnerisk leder at realisere en stor produktion af ”Aida” på
stadions. Jeg er meget skuffet over de finansielle vanskeligheder hos
arrangøren”. Domingo kommer ikke ind på detaljer, men understreger, at han
ikke er medarrangør.
Der verserer et rygte, at Domingo allerede har fået et
”mindre” beløb på godt en million euro udbetalt, men det er hverken bekræftet
eller dementeret. Det er også svært at tro på, selv om Domingo er kendt som en
”ukuelig samler” af penge. Abendzeitung München bemærker også lidt syrligt, at
Domingo ikke var parat med nogen undskyldning for aflysningen over for sine
fans, som offentligt havde forventet en sådan. Han havde ikke noget med den økonomiske
del af projektet, siger sangeren. Det er endnu uklart, om købte og betalte
billetter til de oprindelige forestillinger i år kan erstattes.
Fra New York’erne til
Elbphilharmonien
NDRs Sinfonieochester er med sit nye navn NDR
ELbphilharmonie kommet det danske publikum et skridt nærmere med åbningen af
Elbphilharmonie, den store koncertsal i Hamburgs havn. Den nuværende
chefdirigent for Elbphilharmonie orkestret, den 59-årige Thoman Hengelbrook
interesserer sig meget for at musicere ”historisk”, altså som han tror musikken
blev opført, da den blev komponeret. Hengelbrook er nu sjældent mit førstevalg,
for jeg finder ham ofte lidt for stiv og tør i sin musiceren. Men om to år, i
sommeren 2019 overtages chefdirigentposten af den 50-årige Alan Gilbert, som i
år har forladt chefstillingen for New York Philharmonic efter ni år. Han har
moderniseret det berømte orkester med succes. Hans indspilninger af Carl
Nielsens symfonier m.m. er herhjemme udsendt af Dacapo.
Foto: Peter Lodahl
synger på Djurs-Mols festivalen.