Optakten er et meget sigende citat hentet fra en dobbeltside-artikel/interview i Jyllands-Posten søndag den 2. juli. Her siger forhenværende kulturminister m.m.m. Bertel Haarder kontant: ”Jeg blev tvunget til at leve op til det, som man spottende sagde om, at min kulturpolitik bestod i at spare to procent på alle driftsområder. Det er der ikke meget kulturpolitik i, vel? Det er en fattig kulturpolitik. Man behøver jo ingen kulturminister så. Man kunne bare nøjes med ét ministerium. Finansministeriet”.

Bertel Haarder tager et nødvendigt opgør med et Finansministerium, der gennem årene har tilranet sig stadig mere magt. Han havde selv ”et ønske om at spare noget mere på et område og til gengæld lempe to-pct.-besparelsen på et andet område”. Haarder betragtede det som en ekspeditionssag, da det normalt altid havde været sådan, at ministeren kunne forvalte indenfor rammerne selv. Han fik et nej, og det fik han også, da han henvendte sig direkte til daværende finansminister Claus Hjorth Frederiksen (V). Haarder, som ikke går efter embedsmændene,  men efter den politiske fremgangsmåde, forstod ganske enkelt ikke fornuften i det: ”Man får nogle ministre, som ikke er så dygtige til at argumentere for tingene, fordi de ikke har indflydelse på dem”.

Også jc.Klassisk har kritiseret Bertel Haarder for den såkaldte to procents salami-skive politik. For nogle tilskudsmodtagere betyder to procent blot, at der på et enkelt punkt skal tænkes lidt anderledes. For andre derimod, for eksempel for landsdelsorkestrene, kan en yderligere nedskæring på de to procent have alvorlige konsekvenser. En holdning som Claus Hjorth Frederiksens umiddelbart at læse overlegne og ligegyldige i denne sag kan let blive katastrofal. Som finansminister er han jo skiftet ud, og den nye finansminister Kristian Jensen (V) fortæller i søndagens Jyllands-Posten, at han allerede har ændret på arbejdsgangene i finansministeriet. Han siger: "Om man prioriterer højskoler eller ballet, det finder man ud af i Kulturministeriet".  

Carmen fra Aix-en-Provence

Et lille sidespring. De mange, der herhjemme kan se den tyske tv-kanal Arte kan glæde sig til på torsdag den 6. juli august kl. 20.15. Da transmitteres direkte Bizets ”Carmen” fra Frankrigs førende operafestspil i Aix-en-Provence. Den spanske dirigent Pablo Heras-Casado sørger sammen med Orchestre de Paris for, at musikken får den rette glød. Russeren Dimitrij Tjerniakov står for instruktionen, og han er næsten altid spændende og anderledes. Han fik en stor succes med Mozarts ”Bortførelsen fra seraillet” i Aix i 2017.

Han fortæller historien set fra soldaten Don Josés perspektiv, i øvrigt akkurat som forfatteren Prosper Mérimée gjorde det i historiens original. I denne tolkning er Don José blevet træt af Michaela, og hun arrangerer hele historien med Carmen som en slags terapi for at sætte fut i mandens følelser for hende igen. Alle akter foregår i en énhedsscene. Men han tager Carmens fiktive forførelseskunster for alvorligt, og han brænder op i sin lidenskab for Carmen. Denne tolkning betyder, at Micaela og toreadoren Escamillo får uddybet deres roller. Spændende? Jo!

Sommertid er festspiltid.

I sommertiden myldrer de frem, store og små, krævende som populære. I det danske vejr foregår langt størsteparten af de små musikfester indendørs, men udenfor spiller naturen alligevel med i oplevelsen. Vi tager naturen med os ind i kirker og slotte, hvor den forøges, forstærkes, og vi tager musikken med os ud i naturen igen. Et forunderligt samspil.

Festspillene skyder op, som svampe gør næret af regnen. Her skal nævnes et par. JcKlassisk kender heller ikke til nær dem alle. Det er i øvrigt et mærkeligt fænomen, som jeg har observeret gennem mange år, at mange festspilarrangører synes helst at ville bevare programmerne for deres lokalpublikum, som dog ofte består langt mere af turister end af hjemmeboere. Det kan næsten altid betale sig at undersøge, om der venter god musik, hvor ferien nu holdes.  

I denne omgang vil jeg anbefale to danske festivaler. De har mere end én ting fælles. Begge steder forstår de at bringe strålende musikere sammen, som ikke kender hinanden fra vintersæsonens hverdag, men som her kan og vil inspirere hinanden i nyt samspil. Og begge steder venter naturen omkring

Først Djursland og Mols.

I ugen fra 26. juli til 1. august hedder det ”Klassiske koncerter i Djurs og Mol” i Jylland. Klassisk musik med dens vekslen af lys og mørke i dur og mol omgivet af smuk natur og på stemningsfulde spillesteder. Slotte og kirker. Det bliver syvende år i træk, at Kullberg-familiemedlemmerne inviterer på en uges bredt favnende musik.

Tenoren Peter Lodahl og den tyske pianist Daniel Heide åbner på slottet Rosenholm med en koncert, hvis hovednummer bliver Schumanns ”Dichterliebe”, som de til efteråret gentager i Berlins Konzerthaus. Den russiske mesterpianist Lucas Geniusas spiller Chopin på Møllerup Gods, hvor Sonja Richter læser op af hans muse George Sands tekster. Den tyske violinist Carolin Widmann spiller sammen med den mindst lige så internationale cellisten Jacob Kullberg i Agri Kirke, hvor også Andreas Brantelid giver koncert med svenske musikvenner. Der er også sange omkring havet i bogstaveligt forstand på en syng-med koncert ude ved Sletterhage fyr.

Sidste sommer var alle koncerter udsolgt! I år bliver der 11 koncerter med musikere fra 10 lande.

Kerteminde er en anden historie

På Fyn foregår det i Kerteminde i den udvidede weekend 11. til 13. august. Her har Birgit Tengberg i en lang årrække arrangeret festivalkoncerter på Johann Larsen museet i Kerteminde, men fra sidste sommer blev festen flyttet til større rammer på Lundsgaard gods en anelse uden for byen, og det var en stor succes. I de gamle tilbygninger blev der plads til en både arkitektonisk og akustisk dejlig koncertsal. Her foregår seks af de syv koncerter, den syvende er en natkoncert i Kerteminde Kirke. Der er masser af atmosfære.

Den kunstneriske ledelse har Trio con Brio med søstrene Soo-Jin Hong på violin og Soo-Kyung Hon på cello, begge på førstepulte i Radiosymfoniorkestret, og pianisten Jens Elvekjær. De får selskab af sopranen Inger Dam Jensen og en række internationale musikere, som de selv er har mødt og er blevet inspireret af i trioens lange karriere, for eksempel den tyske bratschist Nils Monkemeyer, den britiske cellist Nathalie Klein og den tysk-ukrainske violinist Andrej Bielow. De mange musikere blandes i de tre festspildage på mange måder.

Programmerne er sammensat på en usædvanligt spændende og begavet måde: Først ”Mødet”: Beethoven og Alban Berg i musik, som de selv var klar over var den nye musik. Derpå ”Det forrykte” i Schumanns sjæleliv, før de indre dæmoner tog over. Wagners Wesendonk-lieder og Isoldes Liebestod høres i interessante arrangementer. ”Im Abendrot” inkluderer naturligvis Strauss’ ”Vier letzte Lieder” foruden musik af Sjostakovitj og Prokofief. Schönbergs ”Verklärte Nacht” høres i natkoncerten sammen med Beethoven. Mozart møder Arvo Part, hvilket måske er mere problematisk for nogle. Så en ”Wiener melange“. Melange betyder blanding, oprindeligt en blanding af sort og lettere sødet kaffe, lidt mælk og rigtig flødeskum strøet med kakaopulver – meget ældre end vor tids cafe latte. Her mødes Richard Strauss, Arnold Schönberg, Johannes Brahms og Gustav Mahler. Det bliver da stort! 

Hjemmesiden Kammermusikfestival på Lundsgaard Gods fortæller alt.

En dag i Tivoli

Vi tager den 9. september i København med, for den dag afholdes et jubilæum og en musikdag af den velgørende, erhvervsdrivende Augustinus Fonden, som har betydet så meget positivt for dansk musikliv. Dagen skal kulminere med en koncert på Plænen kl. 21, da den kinesiske pianist Lang Lang spiller med Tivoli Copenhagen Phil, bl.a. Tjaikovskijs berømte klaverkoncert. Man kan vel selv vælge mellem at blive overstyret begejstret over en blændende verdenspianist eller irriteret over en klaverspiller, der smager på musikken til det overstyrede. Det er da et tilbud! Pressemeddelelsen fortæller selv, hvad de mange får med Lang Lang: ”Det nærmeste man kommer på en popstjerne inden for klassisk musik”.

Domingos Aida aflyses helt 

Vi skal også til udlandet. Vi har fortalt, at det store europæiske ”Aida”-arrangement med Domingo som dirigent måtte udskydes til næste år i stedet for som planlagt i år. Verdis populære opera opført som en frilufts forestilling på fodboldstadions. Nu er turnéen totalt aflyst. Arrangøren Art & Entertainment LIVE GmbH har officielt i Düsseldof erklæret sig insolvent. Domingo selv udtaler til nyhedsagenturet Spot on news, som også sælger Domingos 50 største hits: ”Det var min drøm som dirigent og kunstnerisk leder at realisere en stor produktion af ”Aida” på stadions. Jeg er meget skuffet over de finansielle vanskeligheder hos arrangøren”. Domingo kommer ikke ind på detaljer, men understreger, at han ikke er medarrangør.

Der verserer et rygte, at Domingo allerede har fået et ”mindre” beløb på godt en million euro udbetalt, men det er hverken bekræftet eller dementeret. Det er også svært at tro på, selv om Domingo er kendt som en ”ukuelig samler” af penge. Abendzeitung München bemærker også lidt syrligt, at Domingo ikke var parat med nogen undskyldning for aflysningen over for sine fans, som offentligt havde forventet en sådan. Han havde ikke noget med den økonomiske del af projektet, siger sangeren. Det er endnu uklart, om købte og betalte billetter til de oprindelige forestillinger i år kan erstattes.

Fra New York’erne til Elbphilharmonien

NDRs Sinfonieochester er med sit nye navn NDR ELbphilharmonie kommet det danske publikum et skridt nærmere med åbningen af Elbphilharmonie, den store koncertsal i Hamburgs havn. Den nuværende chefdirigent for Elbphilharmonie orkestret, den 59-årige Thoman Hengelbrook interesserer sig meget for at musicere ”historisk”, altså som han tror musikken blev opført, da den blev komponeret. Hengelbrook er nu sjældent mit førstevalg, for jeg finder ham ofte lidt for stiv og tør i sin musiceren. Men om to år, i sommeren 2019 overtages chefdirigentposten af den 50-årige Alan Gilbert, som i år har forladt chefstillingen for New York Philharmonic efter ni år. Han har moderniseret det berømte orkester med succes. Hans indspilninger af Carl Nielsens symfonier m.m. er herhjemme udsendt af Dacapo.

Foto: Peter Lodahl synger på Djurs-Mols festivalen.