Sønderjyllands Symfoniorkester var først ude af landsdelsorkestrene med et sæsonprogram for 2018-19. To ting præger det. Nærheden og samarbejdet med naboen Slesvig-Holsten og manglen på en lokal ”hovedstad”. Orkestret skal på busrejser rundt i landsdelen til mange koncerter, men orkestret har mest hjemme i Sønderborg. På forsiden af sæsonprogrammet sidder musikerne alle med solbriller. Jo, der er sol over programmet. De skygger, som landsdelsorkestrene og det ikke mindst sønderjyderne må arbejde under er glemt, når man ser frem til næste sæson.

Sønderjyllands Symfoniorkester har ingen chefdirigent i år, men arbejder meget sammen med Matthias Janz og hans Flensburger Bach-Chor. Det har i år ført til en invitation til Schleswig-Holstein Musik Festival den 19. august i Lübeck med Schumanns ”Szenen aus Goethes Faust” med hele syv solister og den også herhjemme velkendte skuespiller Klaus-Maria Brandauer (Karen Blixens Bror) som fortæller. Herhjemme skal vi med Matthias Janz høre Dvoraks pragtfulde ”Stabat mater” og Gounods ”Messe solennelle” og fem tyske sangsolister (Sønderborg, Flensburg og Hamburg i november). Op til nytåret følger så en tysk tradition med opførelser af Beethovens niende symfoni (Sønderborg, Flensborg). Den mere muntre nytårskoncert efter nytåret dirigeres som sædvanligt af David Riddell og i år med sangsolisterne Sibylle Glosted og Frederik Paevatalu Rolin, kendte efternavne fra generationen før (Sønderborg, Kolding, Aabenraa, Tønder). Igen stort dansk-tysk bliver det med Mahlers sjette til maj dirigeret af Johannes Wildner (Flensborg, Sønderborg).

Besøg på Langgaard Festivalen

Men først: Gæstespillet på Rued Langgard-festivalen bringer Debussys mægtige ”Le martyre de Saint Sébastian” med bl.a. sopranen Denise Beck i Ribe Domkirke 31 august. Efter Langgaards forspil til ”Antichrist” får vi i anledning af Debussys 100-år en stor opførelse med DR Vokalensembler og Sønderjylland Symfoniorkester sammen med Schleswig-Holsteinisches Sinfonieorchester. Så går det mere traditionelle program i gang med nordiske toner under Kees Bakels, bl.a. Carl Nielsens tredje symfoni, og en tur til Wien under dirigenten Simon Gaudenz med hovedværket Bruckners sjette symfoni og Mozarts klaverkoncert nummer 14 med Saskia Giorgini. Og i oktober fejres ret enestående Thomas Jensen for 50 år fløjtenist i orkestret, som han også har dirigeret mange gange. Han har selv uddannet aftenens solist Bettina Zielke på Det jyske Musikkonservatorium. Hun spiler Reineckes fløjtekoncert, og han dirigerer Schuberts store niende symfoni (Sønderborg og Haderslev). I efteråret får vi også tysk højromantik som Mendelssohns ”Den Skotske” symfoni. Den unge pianistinden Elisabeth Holmegaard Nielsen, der allerede har udgivet to cd’er og nu afslutter sine studier i Wien, spiller Beethoven c-mol klaverkoncert nr. 3, og Henrik Schaefer dirigerer Brahms anden symfoni.

Efter julen med ”Messias” og nytåret med Beethovens niende. (Sønderborg og Haderslev) kan man glæde sig til Malko-prisvinderen Tun-Chieh Chung med en ung prisvinder i Mendelsohns violinkoncert og Tjaikovskijs 6. (Haderslev, Sønderborg). Der bliver også koncerter i Nibøl og Christiansfeld og igen Ribe Domkirke. De mange sønderjyske og enkelte sydslesvigske gymnasiekor opfører Carl Orffs ”Carmina burana”. Søren Kinch Hansen dirigerer Mozarts ”Requiem” (Christiandfeld og Ribe). I maj dirigerer Bo Holten Tjaikovskijs femte, og Rikke Sandberg er solist i Herman D. Koppels 3. klaverkoncert. Igen et samarbejde bringer Mahlers sjette symfoni (Flensborg og Sønderborg), inden de sluttes af med den traditionelle Sct.Hansaften koncert med den da aktuelle ”Die erste Walpurgisnacht” af Mendelssohn (Sønderborg). Jo, der sker noget. Solbrillerne skal i brug.

Aarhus Symfoniorkesters sæson

En aften vil det gælde to værker, som kaldes henholdsvis Struktur og Sanselighed, og så gentages en anden aften den ene del som Skønhedens dybe væld. Men hvilket? En anden gang bliver det meget større med Kærlighed, Død og Forvandling. Endnu en koncert med tre værker kaldes Elskelig og Egenrådig. Så skal vi møde en slank græsk pige, en klassisk skønhed træder ud af sine brødres skygge. Ren, munter og ublu i sin fortryllende skaberkraft. For en enkelt gangs skyld skal det her røbes, at det gælder Beethovens fjerde symfoni. Så kommer en komponists to nok mest populære symfonier, den første er Uafvendelig, Ufravigelig, Uomgængelig, lidt tid senere den anden Bevægende, Beåndet, Bjergtagende. Endnu får vi en gang både Bidsk, Blodig og Bevægende musik. Vi kan også glæde os til mødet mellem to komponister, den ene Gentleman, den anden Barbar.

Hermed er blot en del af Aarhus Symfoniorkesters sæsonprogram præsenteret ved orkestrets koncerttitler. Komponisterne ikke nævnt hedder Hans Abrahamsen, Bruckner, Copland, Debussy, Fauré, Hindemith. Honegger, Anders Koppel, Liszt, Poulenc, Rachmaninof og Saint-Saëns. Prøv at lægge koncerttitler og komponistnavne rigtigt sammen og få derefter fat på sæsonprogrammet og se, om der blev gættet rigtigt.

Tre maestroer

Men der er meget andet. Nok averterer man med kun én chefdirigent, heldigvis stadig Marc Soustrot, men hele tre maestroer har ansvaret for flere koncerter, nemlig desuden finske Leif Segerstam og den tyske Andreas Delfs. Den store finne dirigerer fire koncerter, først Bruckners 4. og 7. symfonier, og senere sin egen symfoni nummer 314 (sic) og Carl Nielsens 5. sammen med Sibelius’ 4. og igen senere Nielsens 4. og Sibelius’ 2.  Andreas Delfs står i spidsen for orkestret, når det som første danske orkester skal spille i Hamburgs Elbphilharmonie og derpå i Aarhus Festuge, som man noget tendentiøst stadig kalder byfesten i landets største provinsby. Det bliver dog ikke med klassisk musik, for de store klassiske koncerter under Aarhus Byfest er tilsyneladende fortid. Vi får i stedet ”udfordrende popudgivelser” under navnet ”My brightest diamond” og adskillige såkaldte ”nyklassiske” værker af sangeren, musikeren og komponisten Shara Nova.

Marc Soustrot indleder med en Brahms-festival med tre symfonikoncerter og tre store kammerkoncerter med alle fire symfonier og den anden klaverkoncert med den gode gamle østrigske mesterpianist Rudolf Buchbinder og violinkoncerten med Balba Skride. Soustrot dirigerer også en operakoncert med den franske sopran Anaïs Constans bygget op over operaforspil af Wagner og franske komponister. Soustrot dirigerer også Mahlers fjerde symfoni, Beethovens fjerde og femte, Skæbnesymfonien og Schönbergs ”Verklärte Nacht” og en del fransk musik. Der kommer flere nye dirigenter til, og dem kan man se, men dog ikke læse meget om i programhæftet, som leger mere i bogstavrim eller allitteration, hvis det skal siges fint. Orkestret leverer selv flere solister: Soloklarinetist Mathias Kjøller spiller Debussys ”Première rhapsodie” for klarinet, og Erik Beselin går af efter 28 år med at spille Mozarts fagotkoncert. Og så kan man muntre sig sammen med Jonathan Borksand Hanke i ”Tubaen Tubby”, 

I den nu afsluttende sæson kom der med Schönbergs ”Gurrelieder” igen godt i gang med samarbejdet mellem landsdelsorkestrene i Aalborg og Aarhus. I næste marts er det Aalborgs tur til at levere dirigenten, den østrigske maestro Hans Grab. Hovedværket bliver Stravinskys ”Le sacre du printemps” og de to andre hovedværker, kan man godt kalde dem, bliver Skrjabins ”Poëme de l’extase” for folk, som kan høre farver i musikken, og Ligetis ”Atmosphères” for folk, som kan høre bevægelser i det store rum.

Domingo og Gidon Kremer på vej

Det skal tilføjes, at Placido Domingo, engang tenor, nu baryton, for første gang giver koncert i Aarhus mandag den 14, januar, men det bliver en koncert sammen med Bukarest Symfoniorkester. Arrangør er Musikhuset Aarhus, og billetsalget til koncerten i Store sal er i gang med billetpriser mellem 1375 og 1825 kroner.

Det må desværre også tilføjes, at programmet til Musikhuset Aarhus’ koncert den 30. maj med de baltiske og russiske verdenskunstnere har måttet ændres. Daniel Trifonov er blevet indkaldt til et længe ventet møde med de amerikanske immigrationsmyndigheder og har måttet aflyse. Man må håbe, at resultatet giver den unge klavervirtuos får bedre rejsemuligheder uden fir Rusland. Det er naturligvis trist for os, at en af verdens bedste unge pianister ikke kommer til Danmark, men violinvirtuosen Gidon Kremer og kammerorkestret kommer, og det er i sig selv endda rigeligt godt. Programmet må ændres. Efter Lepo Sumaras symfoni for strygere og slagtøj følger Schuberts Fantasi i C-dur, som oprindelig er for klaver og violin, men nu spilles i en version for Gidon Kremer og strygeorkestret. Efter pausen spilles Mendelsohns dejlige oktet i Es-dur i en version for strygere.

Billede: Men Gidon Kremer kommer 30.maj i Aarhus