af John Christiansen - d. 23. maj 2018
De berømte koncerter på Nordlangeland begynder i weekenden – Aalborg Symfoniorkester følger op med en spændende sæson – Tidens største tenor i Musikkens Hus
Koncerter på Langeland
Allerede i den kommende weekend begynder de berømte
sommerkoncerter på Langeland, som ofte har været målet for sommerudflugter fra
det meste af lander på grund af det usædvanligt attraktive program. Og vel også
stedet og omgivelserne. Engang foregik koncerterne i Stoense kirke, men de er delvist
flyttet til den nærliggende Bøstrup kirke, hvor der er lidt mere plads.
Åbningsweekenden bliver stor med tre koncerter alle i Bøstrup kirke. Lørdag den
26. september kl. 15.30 og 18.30 og om søndagen kl. 14.30. Ved alle tre
koncerter medvirker festspillenes ven, den kendte britiske pianist Julius
Drake, som også har haft en medvirkende hånd ved tilrettelæggelsen.
Den første koncert præsenterer den store russiske sopran
Ekaterina Semensjuk, som synger arier og sange af Tjaikovskij, Musorgskij og
Rachmaninov. Kl. 18.30 bliver det den unge engelske tenor Nicky Spence, som man
regner med vil gå i Peter Pears’ fodspor, som synger Schuberts ”Schwanengesang”,
en slags cyklus, som rummer nogle af Schuberts bedste modne sange, og det siger
ikke så lidt.
Alle tre kunstnere, Drake, Semensjuk og Spencer medvirker i
søndagens eftermiddagskoncert, der som skrevet begynder allerede 14.30. Her
opfører de tre et af tjekken Leos Janaceks mest vidunderlige værker, sangcyklen
for tenor, sopran og klaver ”En forsvundens dagbog” om en ung mand, som møder
en zigeunerpige og …. Opdag et gribende
mesterværk.
De to sidste sommerkoncerter finder først sted i august og i
den ”gamle” Stoense kirke. De bliver begge med velkendte kunstnere på
Langeland. Lørdag den 11. august kl. 15.30 spiller den albansk fødte violinist
Alda Dizdan musik af Beethoven, Debussy, Enescu og Ravel. Hun fik sin danske
debut på Langeland for tre år siden og fik stor succes. Hun akkompagneres igen
af Tom Blach.
Sommerens sidste koncert på Langeland bliver i Stoense kirke
lørdag den 25 august kl. 15.30. Den bliver med en af koncertrækkens egne, for
den russiske pianist Anna Gourari spiller for fjerde gang på Nordlangeland. Vi
har store minder fra hendes tidligere besøg. Hun spiller musik af Bach og
Schnittke. Desuden bliver der oplæsning af digte af Joseph Brodsky.
Forsalget er slut til den første weekends koncerter, men der
kan stadig købes billetter hos Turist- og Erhvervsforeningen Langeland og ved
døren.
Til musikbyen Aalborg
Vi har tidligere bragt den nye sæsons programmer for
symfoniorkestrene i Sønderjylland og Aarhus. Jylland skal her gøres færdig med
Aalborg. Tre gode orkestre, tre spændende sæsoner. Jeg tør næste ikke skrive
det. Tænker politikere med en minister i spidsen så ikke straks, at vi kan nedlægge
de to orkestre og lade det tredje fylde halvøen med det samme program? Nej, det
er ikke ansvarligt at tro sådan. Lad os glæde os over, at vi endnu har så god
en dækning med den gode musik. Den er stærk og god, fordi den lever lokalt. At
gøre den symfoniske musik mindre lokal, ville jo kun være at gøre den mindre
levekraftig.
I så henseende er Aalborg jo en historie for sig efter at Nordjylland
har fået Musikkens Hus. Der foregår en del, som vi ikke hører meget om ude i
landet. Det er både vores og Aalborgs egen skyld. Det var i de første sæsoner
nærmest umuligt at gøre Musikkens Hus opmærksom på, at der var noget, der hed
jc.klassisk, som godt kunne sælge lidt ekstra billetter til musikelskere rundt i
Jylland. Nu har Wiener Philharmonikerne lige været i Aalborg i rækken af en
serie udenlandske toporkestre, og det besøg kunne godt være blevet endnu mere
udbredt i det øvrige Danmark. Men det er som bekendt klart, at der er meget
længere fra København til Aalborg end omvendt. Det har sin egen forklaring, at
jcklassisk ikke var der. Der er desværre med tiden blevet længere også til
Aalborg for redaktøren.
Det næste orkesterbesøg er på vej. Sydney Symfoniorkester
hører måske ikke mellem de allerstørste, men det er rigeligt godt til, at det
er en begivenhed. Orkesteret giver koncert i Musikkens Hus 9. december under
dets ret kendte chefdirigent Davis Robertson. Det hører hjemme i danske
arkitekt Utzons verdensberømte operahus i Sidney, og netop Utzon ville i år
være fyldt 100 år. Koncerten indledes med den festlige ”Candide”-ouverture af
en anden fra årgang 1918, nemlig Leonard Bernstein. Orkestret har engageret vor
egen cellist Andreas Brantelid til at være solist i Tjaikovskijs charmerende variationer
over et rokoko-tema. Der sluttes med Prokofiefs femte symfoni, hans bedste.
Den næste store sanger er også på vej. Det er tidens største
Verdi-sanger, malteseren Joseph Calleja, som er inde i en forbavsende udvikling.
Jeg mener faktisk, at han er dagens bedste bud til en stor sangaften i
Musikkens Hus, som arrangerer koncerten med Aalborg Symfoniorkester.
Aalborg Symfoniorkesters
sæson
Musiklivet i Aalborg er blevet meget mere spændende og
kvalitativt stærkere i de senere år. Et nyt publikum er kommet til. Aalborg
Symfoniorkester nyder godt af det og svarer igen med et attraktivt bredt
sæsonprogram og en sikkert stadig stigende spillekvalitet. Forinden vi kommer
til næste sæson, skal det nævnes, at der nu på søndag den 27. maj er
familiekoncert med alt, hvad dette indebærer af spændende muligheder med Magic
Circle Mime. Der er også ”Fremtidens dirigent”, ”Kunstkoncert” i samarbejde med
det fremadrettede Vendsyssel Teater og i august operafestival med Bellincampi,
Cornelia Beskow, der vandt Lauritz Melchior-konkurrencen i 2017, og Magnus
Vigilius, der blev nummer to i 2014. Det 17. årlige gæstespil i Rebild Bakker er søndag den
12. august kl. 13.00.
Den rigtige sæson begynder 6. september, da første gæstedirigent
Michael Schønwandt dirigerer stor musik af Berlioz og Francisco Vila spiller
Saint-Säens første cellokoncert. I december vender han tilbage for at dirigere
Mahlers ”Des Knaben Winderhorn”-sange og Carl Nielsens tredje symfoni. De to
sangsolister bliver Henriette Bonde-Hansen og Morten Frank Larsen, to danske
sangere med stor karriere i udlandet. Og Schønwandt slutter sæsonen 9. maj med
Mahlers niende symfoni.
2. gæstedirigent, østrigeren Hans Graf har også spændende
koncerter. 20. september kombinerer han Dvoraks niende kaldet fra ”Fra den nye
verden” med ægte amerikansk musik af Ives og Coplands klarinetkoncert med orkestrets
egen Leah Aksnes. I januar er hans solist klaverfænomenet Tzimon Barto i
Bartoks anden klaverkoncert, og han dirigerer Mahler og Brahms. I den nu
afsluttende sæson kom der med Schönbergs ”Gurrelieder” igen godt i gang med
samarbejdet mellem landsdelsorkestrene i Aalborg og Aarhus. I næste marts er
det Aalborgs tur til at levere dirigenten, altså Hans Graf. Hovedværket bliver
Stravinskys ”Le sacre du printemps” og de to andre hovedværker, kan man godt
kalde dem, bliver Skrjabins ”Poëme de l’extase” for folk, som kan høre farver i
musikken, og Ligetis ”Atmosphères” for folk, som kan høre bevægelser i det
store rum. Det bliver 14. marts i Musikkens Hus og dagen efter i Symfonisk Sal
i Aarhus.
Den sprudlende Malko-prisvinder Rafael Payera (billedet) får heldigvis igen
store opgaver som i oktober med Lise de la Salle i Rachmaninovs populære anden
klaverkoncert og Schumanns ”Den rhinske” og til foråret med Mahlers syvende symfoni
sammen med Randers Kammerorkester, som støtter Aalborg-orkestret et par gange i
sæsonen. Der er variation i programmet. Den velkendte Carlo Rizzi dirigerer 13.
september Sjostakovitjs femte symfoni, da koncertmester Vesselin Demirev også er
solist i Sjostakovitjs første violinkoncert. Prægtig musik. Ingvar Bergby
dirigerer Strauss’ ”Vier letzte Lieder” med Ann Helen Moen. Der bliver en ren
Mozart-koncert, og Carl Nielsens femte symfoni står sammen med britisk musik. Poulencs
”Stabat mater” og Faurés Requiem opføres til påske: Smerte og håb. Michael
Sanderling dirigerer Dvorak og Mendelssohns ”Den skotske”.