Når indtryk af musik og natur smelter sammen

Klassisk musik, som ikke altid behøver at have alderen til at være klassisk, spiller ofte sammen med stor natur på den mest forunderlige vis. Det betyder ikke, at selve koncerterne nødvendigvis finder sted udendørs. Turen gennem en stemningsladet natur til koncertstedet åbner sindet, og hjemturen gennem den samme natur i solnedgangens stund forstærker indtrykket af den hørte musik. Hvor ofte har jeg ikke oplevet det netop på den årlige festival I Djurs og Mols, der i år finder sted fra onsdag den 24. juli til og med onsdag den 31. juli.  

Netop i dag, da jeg nu skriver dette, har jeg varmet op med i fem timer at gennemkøre (bare rolig, min kone kørte) Naturpark Mols Bjerge på de smalle og sandede veje, hvor biler må kravle forbi hinanden, når de mødes. Mest forunderligt er, hvor utroligt afvekslende landskabet af bølgende bakker, undskyld bølgende bjerge og slugter er. Skovene, som man går, løber eller kører gennem, skifter udtryk, hver gang der rundes et hjørne. Blomsterhavets farverigdom langs vejene og stierne spiller med. De fortæller nye historier. Sådan er det jo også med musikken på en festival som den, der klinger i de skønne gamle kirker og på andre mærkværdigere steder på Mols og i Djurs – i mol og dur. Her fortælles mange forskellige historier.

Allerbedst synes jeg, at en koncerttur til festivalen i Mols og Djurs skal vare hele dagen.  

Programmet på Mols og i Djurs

Se blot på årets alsidige program. Det begynder i virkeligheden helt anderledes onsdag den 24.juli med uventede pop-up koncerter på The Island ved fregatten Jylland og hos Kvickly i Ebeltoft og andre steder. Mød myldrende cellotalenter og et open strings masterclass. Der sker noget. Find det. Den 25. går det løs med en frokostkoncert i Molskroens Orangeriet med Copenhagen Guitarduo, Matias Seibæk ved slagtøjet og Alexander Øllgaard på bratsch, som spiller efter de tillavede friske råvarer med udsigt til haven og havet. Om aftenen kan man høre den unge svenske violinkomet Johan Dalene og den norske pianist Ingrid Ansness spille blandt andet sonater af Beethoven og Grieg i Bregnet kirke. 

Fredag den 26. kl. 15.00 på Møllerup Gods fortæller Henrik Engelbrecht om H.C. Andersen og divaerne, som vil finde genklang gennem Kari Postmas sang. Engelbrecht har i år udgivet et pragtfuldt storværk om digteren og musikken. (Find anmeldelsen på listen over mine artikler). Om aftenen allerede kl. 19.00 på Rosenholm slot bliver det med Copenhagen Cello Quartet, jo, fire celloer som fortrinsvis spiller musik komponeret for fire celloer.

Weekendens første koncert er for børn på Glasmuseet i Ebeltoft lørdag kl. 12. Derpå i Dråby kirke kl. 17.00 står det igen i celloens tegn med en mester som Jakob Kullberg og igen sopranen Kari Postma og et ungt ensemble med hele 12 celli dirigeret af Bjørn Bantock. Søndag den 28. får Mozart-elskere deres store koncert med musikere fra Det kgl. Kapel og Krogen Kvartetten i Agri kirke kl. 14.00. Om aftenen bliver det den franske komponist Messiaens mesterværk ”Kvartet til Tidens ende” i Ebeltoft kirke. Solbjørg Højfeldt læser en række kortere tekster af Jens Christian Grøndahl, som reflekterer over menneskehedens mørke og håbets lys. 

Den traditionelle og populære frilufts-syng med-koncert med kormester Erling Kullberg finder i år sted i dødisehullet ved Tremosegaard midt i Mols Bjerge mandag den 29. k. 11. Om aftenen skal vi på Maltfabrikken høre forbudte toner fra 1600-tallets London. Musikerne måtte dengang snige sig rundt med deres skjulte instrumenter. Det må Baroksolisterne ikke. De modtog endog en tysk grammy sidste år.

Tirsdag den 30. i Ebeltoft kirke sker der noget stort. Elsa Dreisig og Bo Skovhus synger sammen Hugo Wolfs sancyklus Den italienske sangbog, som er noget af det fornemste skrevet ind i hele det klassiske liedrepertoire. Ham kender vi, vor internationale barytonsanger, hun er af dansk-fransk sangerfamilie, kusine med Elsebeth Dreisig, men opvokset i Frankrig og nu langt inde i en international karriere. Der sluttes af med maner onsdag den 31. på Ebeltoft Gårdbryggeri med kvartetmusik udført af Kroger Kvartetten og frisktappet øl – eller omvendt. Og endeligt om aftenen kl. 21 på Maltfabrikken med Kroger Moderne og Kresten Osgod og drinks og snacks.

Festivalen på Lundsgaard er mere end musik

Den anden festival, som jeg denne gang vil trække frem, fordi den også er noget særligt, er kammermusikfestivalen de fire dage 8.-11. august på Lundsgaard Gods, som ligger i den sydlige udkant af den hyggelige by Kerteminde. Her havde Birgit Tengberg i 26 år afholdt koncertserier på Johannes Larsen Kunstmuseet, indtil de i 1916 blev overført til nye og større omgivelser på Lundsgaard Gods i annekset, der nu fungerer som kulturhus og har en glimrende akustik. Trio con Brio Copenhagen blev fast ensemble her og har helt overtaget festivalen i år. De har inviteret venner og internationale musikere til at musicere med sig. Selvfølgelig hører man også Tro con Brio for sig selv, men en af pointerne ved denne festival er, at musikerne blandes alt efter koncertrepertoiret og således inspirerer hinanden på en ny måde. I år deltager også den italienske Quartetto di Cremona, den tyske pianist Severin von Eckardstein, den ukrainske violinist Andrej Bielow og de to talentfulde danske brødre cellisten Jonatan Swensen og bratschisten Nicolas Swensen.

Man er på landet på Lundsgarad Gods, men man har alligevel en ideel koncertsal. I en anden tilbygning er der oprettet en god, praktisk og hyggelig café. Godsejer Rudolf Juel viser rundt på det økologiske landbrug. Man kører let ud i naturen.  Op til Nordskov på halvøen til Fyns nordligste punkt er vel et årligt must. Festivalen udgøres af otte koncerter og 13 events. De sidste giver en større bredde, end musikfestivaler sædvanligvis har. Festivaltemaerne er ærketyper. Hver karakter har fået sin koncert: døden, englen (vidunder)barnet, rivalen og skaberen/kunstneren. Før hver koncert får man en introduktion  af Esber Tange.. 

Åbningskoncerten torsdag den 8. august kl. 19.30 byder på musik af fire virkelige vidunderbørn, Salzburg’eren Wolfgang Amadeus Mozart, Wien’eren Erich Wolfgang Korngold (fra den fantastiske opera Die tote Stadt til amerikansk filmmusik), Leipzig’eren Mendelssohn og Sonsovka’en (Ukraine) Prokofief, der som 11-årig havde komponeret to operaer. Næste aften kl. 19.00 får vi tre af Beethovens arketyper i form af en strygekvartet, en violinsonate og en klavertrio. Klokken. 22 skal vi til en eventyrkoncert i Kerteminde kirke, den eneste gang vi skal uden for Lundsgaard. Debussy, Puccini, Janacek, Arensky og Dvorak skrev også eventyrlig musik. Aftenstemningen i kirken er fantastisk.  

Enhver kan prøve sine musikalske ”kendskaber” af til lørdagens quizkoncert kl. 15.00. Om aftenen er temaet det guddommelige, som Scriabin og Messiaen søgte af hver sin vej. Beethoven bidrager med sin strygekvartet ”Heiliger Dankgesang”, opus 132, jo, vi er oppe i de tal, hvor musikkens krav steg. Aftenkoncerterne har lysdesign ved Jesper Kongshaug. Det er en ekstra gevinst. Om lørdagen specielt kl. 23, da temaet er Døden og Det Onde. Både Schubert og Smetana havde døden tæt inde på livet, og de begge svarede igen med en meget smuk musik. Afslutningsdagen søndag den 11. august er der to koncerter og alligevel tid til at komme hjem. Kl. 11 sammenstilles to hold rivaler, først Mozart og Salieri, så Schumann og Brahms. Nok var de sidste ikke rivaler, men de betød meget for hinanden. Kl. 14 sluttes festivalen af med blandt andet Cesar Francks klaverkvintet og Brahms klaverkvartet i g-mol. Jo, det er virkelig et spændende og godt sammenstillet program.   

Foto: En udsigt i Mols Bjerge