af John Christiansen - d. 7. september 2019
Tilskuer endte hurtigt på scenen i Wien – Ny uro med Barenboim – Berliner filharmonikerne glæder sig over ny chefdirigent
Den første historie drejer sig om, hvor spændende et
sangerægtepar kan have det. Læs den roligt, selv om den foregik i Wien
forleden, da Statsoperaen begyndte sin nye sæson med repertoireforestillingen
”La traviata”. Den spilles ofte, men med
forskellige sangere. Hovedrollerne i denne omgang skulle synges af sopranen Irinu
Lungu og tenoren Charles Castronova, mens Castronovas hustru, sopranen
Ekaterina Siurina, var taget med manden til Wien for at høre ham synge Alfredo.
Vi springer først tilbage til juli 2018. Dengang sad Charles
Castronova på tilskuerpladserne i Wiens Statsopera for at høre sin hustru synge
Mimi. Aftenens Rodolfo i ”La boheme” måtte opgive efter første akt, og
Castronova spring op på scenen og sang de sidste tre akter, mens den indisponerede
Rodolfo spillede rollen uden at synge.
Forleden var han så engageret til at synge Alfredo i Wien,
mens hans hustru nu skulle høre på. Hun var ved at nette sig til at skulle være
tilhører, da det pludselig lød i højttaleren, at Ekaterina Siurina skulle
henvende sig på scenen. Aftenens
Violetta havde mistet sin stemme under opvarmningen af den. Ekaterina Siurina
var klar til at gå på scenen, men hun betingede sig 20 minutter til at varme
sin stemme op, og hun var klar med en halv times forsinkelse, som wienerpublikummet
imens nød ude foran operaen i den herlige sommeraften.
Man kan ikke gå lige ind på scenen og synge Violetta. Skal
det være ideelt, har en sopran ofte brug for god tid til at sætte stemmen helt på
plads, men Verdi skrev faktisk Violetta for tre forskellige sopranstemmer, så
forberedelsen med at sætte alt på plads for en Violetta er stor og vanskelig. Ekaterina
Siurina måtte undlade et par af de vanskeligste koloraturer i første akt, hvilket
jo ikke er alvorligt, og som anmelderne fastslog, så lykkedes det hende med sin
”faste lyriske sopran og en kraftanstrengelse at få stemmen på vej”.
Fra anden akt havde stemmen konsolideret sig og efter en
inderligt udført dødsscene kunne hun glæde sig over en smuk publikumssucces. Hendes
gemal Charles Castronova sang allerede Alfredo på premieren af iscenesættelsen
i 2011. At kemien mellem sopran og tenor stemte sammen denne aften var ikke
nogen overraskelse. Som fader Germont hørte man Thomas Hampson. Det er
forbavsende, at den store baryton kan endnu.
Mere uro med Barenboim
Min seneste artikel handlede bl.a. om anklagerne mod Placido
Domino for at have forgrebet sig mere eller mindre mod 5 amerikanske kvindelige
kunstnerkolleger for rundt regnet 30 år siden og om problematikken i disse
anklager. Jeg formodede, at disse me too sager havde læserne interesse, så
alvorlige de er. Men denne artikel blev i virkeligheden den med stor afstand
mindst læste artikel, som jeg har skrevet i otte år.
Hvorfor? Er danske læsere træt af me too omtaler? Eller går
det for tæt på Domingos også store danske publikum at læse om en historie, der
ikke drejer sig om musikken og på sin umusikalske måde naturligvis kan
betragtes som ligegyldig, og som vi andre naturligvis ikke har mulighed for at
tage stilling til? Altså må de læsere, som det interesserer, læse videre om Domingo
og damerne andre steder, for der er altså nyt. Også jeg forstår, at det er
trættende stof, men det er alligevel mærkværdigt, at det er det mindst læste
stof i alle de år.
Er det så også ligegyldigt, at dirigenten Daniel Barenoims ustyrlige
temperament har skabt ny omtale om hans arbejdsplads, Staatsoper Under den
Linden i Berlin. Jeg ved godt, at Berlin ikke er dansk, men Berlin er dog tidens
nok mest spændende operaby også søgt af et stort antal danskere.
Barenboim (76 år) er blevet anklager for korporligt angreb
på en kvindelig medarbejder, en orkestermanager, i marts 2018 i garderoben på
operaen. Barenboim erklærer, at han ”kategorisk” hverken har rystet hende eller
rørt hende, men han har gestikuleret med begge hænder og råbt mod hende i en
diskussion. Hendes ansættelse på operaen var ikke blevet forlænget af andre
grunde. Bag fyringen står ikke alene Barenboim, men hele orkesterafdelingen på
Statsoperaen, og den er ikke blevet ændret.
Barenboim har undskyldt overfor hende, men operaen
fastholder fyringen. Og så ikke mere om denne sag, hvorom vi da også kun ved,
at Barenboim har et fortissimo temperament, som er blevet et problem for
institutionen Staatsoper Unter den Linden og et vedvarende tema for Berlins aviser.
Berliner Philharmoniker får endelig
ny chefdirigent
Andet sted i Berlin glæder man sig over sin nye chefdirigent.
Endelig er den 47-årige russiske Kirilll Petrenkon nået i mål som Berliner
Philharmonikers chefdirigent. Hans første officielle koncert forleden var
Beethovens niende symfoni. Jeg skriver endelig, for han blev valgt som Simon
Rattles efterfølger for fire år siden. Det var først et hårdt arbejde at
overbevise Petrenko om, at berlinerfilharmonikerne skulle være hans orkester.
Musikerne skulle også i 2015 igennem to vanskelige afstemninger selv. Hans
stærkeste modstander var Christian Thielemann. Orkestret var så klar til at
modtage ham i sommeren 2018, men da var Petrenko stadig aktiv på Statsoperaen i
München. Vejen hertil var gået fra 1997 på Volksoper Wien over den historiske scene
i Meiningen og Komische Oper Berlin. Somrene i Bayreuth med ”Ringen” gjorde ham
international berømt.
Petrenko har haft succesfulde koncerter med Berliner Philharmonikene,
men ikke mange. Så meget desto mere glæder berlinerne sig, for Simon Rattle var
orkestrets chef i 15 år, og det medførte en vis træthed. Men orkestret var også
kommet vidt omkring i et nyt repertoire, mens Petrenko holder mere fast med ved
musikkens store navne. Hårdt arbejde og en høj præcision er et must for ham. Han
var højt elsket i München, hvor han fik kælenavnet Petronko på grund af sit
stædige detailarbejde under prøverne. Han er kendt for sine fine ører og sin fantastiske
sans for klangfarver og for sin hengivne hjertevarme. Repertoiret voksede i
bredden under Rattle, nu synes det at skulle vokse i musikkens dybde.
Det skal tilføjes, at orkestret har fået ny intendant, Andrea
Zietzschmann. Hendes udgangspunkt hedder: Mere klassisk moderne, men mindre
nutidig musik helt i Petrenkos ånd. Berliner Philharmoniker med Petrenko er
værd at rejse efter. Også derfor er denne artikel ikke ligegyldig, selv om den
handler om musiklivet i Østrig og Tyskland.
Billede: Dirigenten
Kirill Petrenko er endelig i Berlin.