Det virkede overvældende, da Aarhus Symfoniorkesters chef Palle Kjeldgaard torsdag præsenterede sit sidste sæsonprogram for 2016-2017. Den 1. juni er han rejst, men han efterlader sig et spændende program, som henvender sig til et meget bredt publikum. Kjeldgaards efterfølger er endnu ikke valgt, men han eller hun kan se frem til, at store projekter er sat på plads, når Aarhus i 2017 skal forsvare æren som europæisk kulturhovedstad, Det gælder også for efteråret 2017. Jo, der kommer til at ske noget stort også på den klassiske musiks område. Det har vi været så spændte på netop med henblik på 2017.

Men inden vi ser på programmet er det på plads med en anerkendelse af, hvad et orkester, der i sig selv ikke alene har for få musikere til at kunne klare så stort et program så flot, men som også med en så lille administration uge efter uge har klaret og tilsyneladende også fremover vil klare at skabe nye musikalske oplevelser i landets næststørste by. Hvor må de være stolte af og glade for deres symfoniorkester ovre i rådhuset! Så relativt billigt og alligevel anerkendt internationalt som en attraktion for en kulturhovedstad! Hvordan er det muligt at få så meget og det så flot, har man lov at spørge.

Et ganske specielt nytår

Vi springer her lidt rundt i det nye program og begynder til nytåret, som hilses velkommen med tre opførelser af Beethovens niende symfoni dirigeret af chefdirigent Marc Soustrot. At indlede året med Beethovens store musik og Schillers ord til glæden og nu i vor tid også til freden er skik mange steder i verden. Det var også tradition i Ole Schmidts tid som chefdirigent for Aarhus Symfoniorkester. Den mere muntre nytårsfest er forskudt til at begynde ugen efter med hele 7 opførelser af Johann Strauss’ ”Flagermusen”, semi-scenisk og nytænkt, som byen bestræber sig på, at 2017 bliver. Christian Kluxen dirigerer og har skrevet nye replikker, og efter succesen med Den jyske Operas ”Madama Butterfly" må han være den helt rigtige til at sætte funklende liv i den vidunderlige wienermusik. Mon ikke det også bliver noget af en speciel oplevelse med forfatteren og debattøren etc. Knud Romer som fængselsbetjent Frosch. Det er en rolle, som altid får frit spil.

Sangerbesætningen i ”Flagermusen” er pragtfuld. Den er ung og dansk, og der synges på dansk af Susanne Elmark, Ditte Højgaard Andersen, Andrea Pellegrini, David Danholt, Magnus Vigilius og Jens Søndergaard. Også Beethovens niende byder på gode danske sangere, Anne Petersen, Kristian Benedict og Lars Møller sammen med alten Elena Batoukova-Kerl, som vi har haft glæde af før.

EU-forstærkning til hovedværker fra 1900-talllet

2017 vil byde på flere opførelser af store værker, som ellers er uden for ASOs rækkevidde. Hvordan kan det lade sig gøre? En ny ide spiller med ved siden af det traditionelle samarbejde med Randers Kammerorkester og Det jyske Musikkonservatorium.og et givende samarbejde med mange gode kræfter i Aarhus. I fire uger, én i hvert af de fire kvartaler, vil orkestret invitere musikere fra de 28 EU-lande til Aarhus. Sådan får orkestret for en stund fuld symfonisk størrelse. Gæsterne, som bor privat, skal også berette om aktuelle kulturtendenser i deres hjemlande.

De epokegørende værker, som fortæller om 1900-tallets politiske og epokegørende historie, bliver Benjamin Brittens ”War Requiem” i maj 2017 dirigeret af Jaroslav Kyzlink med Inger Dam-Jensen, David Danholt og Palle Knudsen som de stærke solister, og i efteråret 2017 (hertil bliver der ikke billetsalg endnu) Sjostakovitjs store syvende symfoni om belejringen af og slaget om Leningrad og Gustav Mahlers tredje symfoni. I Palle Kjeldgaards ni år som chef har orkestret i øvrigt opført alle Gustav Mahlers symfonier. Den første af disse fire markante 1900-tals koncerter bliver 23. og 24. februar, da Marc Soustrot dirigerer musik fra begyndelsen af århundredet, vidt forskellige værker, som på hver sin måde er karakteristiske for tiden dengang og dens musik op til Første verdenskrig: Debussy, en Richard Strauss-suite fra ”Rosenkavaleren” og Stravinskys klassiske skandaleværk ”Le sacre du printems”. Det er karakteristisk for hele sæsonprogrammet, at der er et gennemtænkt koncept bag koncerterne.

Et andet koncept hedder ”rethink the creation”. Ja, alt dette engelske, men det er jo også meningen, at der skal komme udenlandske kulturturister. Skabelsen gentænkes på tre koncerter, i april 2017 Haydns oratorium på engelsk med førende drengekor fra Cambridge og Herning under dirigenten Andrew Netsingha, og tre uger efter en ny omgang dirigeret af komponisten Christian Baltzer, hvor de store kor og arier er bibeholdt originalt, mens recitativerne er lagt i munden på rapperen, ordekvilibristen Per Vers og et rytmisk band.

Den sidste koncert under begrebet ”rethink the creation” er et nyt stort værk af digteren Pia Juul og komponisten Niels Marthinsen med titlen ”Evolution”, som med uropførelse i september 2017 hører hjemme i næste sæson. Det kan kaldes et naturvidenskabeligt, ikke et religiøst værk om skabelsen, med et grundlag i Darwins evolutionsteori. Det sidstnævnte værk bliver samtidig et af Niels Marthinsens fire selvstændige værker i efteråret 2017 om Big Band, om rummet, om menneskets tilblivelse og om vores forhold til de store naturvidenskabelige spørgsmål. Rethinking in music.

Tilbage til den aktuelle hverdag.

Lad os se kort på nogle af hverdagens koncerter. De første står lige for, de fleste gratis. Den danske strygerkonkurrence præsenterer 4. maj unge talenter, som stryger til tops. Lørdag den 7. maj er der ”gratis tusk" i Jægergårdsgade, hvor Søren K. Hansen og musikere og sangsolister løber frit omkring og musicerer i anledning af Aarhus Unge Tonekunstneres 50 års jubilæum. Så følger to store koncerter, som der er billige billetter at få til. Soustrot dirigerer 26. maj fransk musik, som han i dagene efter indspiller til en cd, og Michael Bojesen fyrer 28. maj op under Carl Orffs ”Carmina burana”, gamle, iblandt også lidt frække tekster, som i århundreder lå glemt i klostret Beurom i Bayern, men som fik en totalt medrivende enkel musik, som er for musikelskere af enhver slags.

Vi vender tilbage til de gratis glæder med to koncerter med unge talenter og morgendagens stjerner fra Det jyske Musikkonservatorium 15. og 18. juni. Årets sommerkoncerter slutter med klaverskolen Gradus’ og Musikhusets koncert med DR’s populære klaver-”vidunderbarn” Rune Leicht Lund, kendt fra tv, sammen med den russiske meterpianist Michail Voskrensenskij i Beethoven og Mozart. Ren Wien.  

Festuge uden ”Classic”

Festuge Classic synes desværre at være fortid. Denne gang står der spansk bolero og Flamenco på festugeprogrammet, jo, med rigtig dans på scenen. Efterårets koncerter er en god og broget samling koncerter. Om få dage vil der oppe i højre hjørne på siden her også være en lille annonce, som man ved at trykke på kan få hele programmet at se. Her nå vi nøjes med at notere, at Aarhus Unge Tonekunstnere får sin egen koncert med symfonikerne med et program, som er spændende, allerede når man ser dets sammenhæng. Så kommer orgelfestivalen, som i år varer hele 11 dage fra 10. til 20. november fra soloorgel til Richard Strauss’ ”Also sporach Zarathustra”. Julekoncerten bliver med ”Messias” fulgt af Aarhus-traditionen med en forkortet opførelse, hvor man kan melde sig til Kor 72 i Aarhus for at synge med. Det nye publikum får en speciel lille serie på fire fredagsklassikere med populære programmer en speciel introduktion og lavere priser.

2017 er også året, da Niels W. Gade ville være fyldt 200 år. Han er faktisk den danske komponist, som har haft den største internationale komponist-karriere, Nielsen inklusive. Aarhus Symfoniorkester gentænker ham som europæeren Gade. Vi kender ham for den første symfoni med sangen ”På Sjølunds fagre sletter” og naturligvis ”Elverskud”. Det populære korværk opføres i marts med en fornem dansk sangerkvartet, men ellers satses der på europæeren Gade. Michael Schønwandt dirigerer Gades ottende symfoni, og Amalie Malling er solist i forårs-fantasien for klaver og orkester. Også Gades syvende symfoni står på sæsonprogrammet. Sidst i marts dirigerer Soustrot så musik fra det Leipzig, som Gade virkede i. Gades violinkoncert med det store talent Niklas Walentin er omringet af  både populær og stor musik af Mendelssohn og Schumann.

”Marc Soustrot er som chefdirigent naturligvis den flittigste i sæsonen på dirigentpodiet. Vi kan glæde os. Han siger: Jeg er ikke kommet til Aarhus for at dirigere mere. Det kan jeg gøre i Berlin og alle andre steder. Når jeg er i Aarhus i stedet for i Berlin eller New York, så er det fordi jeg er kommet for at skabe noget. Sammen med musikerne”.   

Sæsonprogrammet på papir med meget godt læsestof ligger klar. Det vil også blive omdelt med Jyllands-Posten og JPAarhus. Det vil om kort tid kunne læses bag Aarhus Symfoniorkesters annonce her på siden. Salget af partoutkort og abonnementserier begynder mandag den 256. april. Løssalg af  billetter den 9. maj. 

Foto af Marc Soustrot.