Sommervarmen hænger over Sydeuropa. Det ærgrer de sig over i verdens mest berømte og ærværdige operahus La Scala i Milano. De tilspidsede temperaturer har gjort operaens kamp næsten umulig. Publikums ærbødighed for huset (læs: operatemplet) og dets kunst skal også give sig udslag i dets påklædning. Om aftenen tropper udenlandske operagæster op iført shirts og armløse t-shirts. Ifølge avisen La Repubblica vejleder La Scala de barbenede til at gå rundt om hjørnet og købe et par lange bukser hos H&M. Her skal der i udgangen mod operaen være slået en salgsdisk op med et stort udbud i alle størrelser bukser og skjorter. På alle billetter står reglerne for påklædningen i La Scala ellers at læse, og det ikke blot på italiensk.

Operaen afviser flere og flere, som ikke opfylder mindstekravet, lange bukser og en skjorte med lange ærmer. Den slags medfører naturligvis verbale kampe, og operaens personale siges at føle sig magtesløse. Italienerne selv holder derimod fast i reglerne, som jo heller ikke er specielt stramme, og i aviserne klager det faste publikum, de krævende ”loggionisti”, over udlændinges opførsel. De fotograferer midt i musikken, deres lysende smartphone billedskærme generer. En større ballade kom der ud af det, da nogle amerikanere stod bøjet over rækværket på en højere etage og spiste hamburgers, og en tilskuer nede på gulvet fik et stykke pølse i skødet.

Har La Scala verdens strengeste dresscode? Det siger nogle. Det skrives også, at der ingen er på de store operaer i London, Paris og Tyskland.  Salzburger Nachricten, som har bidraget til denne historie, skriver ”endda ikke på Metropolitan Opera i New York”, men det ”endda” kan de spare sig, for The Met er ikke en mondæn opera som La Scala, men en flot, folkelig og kæmpestor operascene. Her tillader publikum sig alt. Det kommer direkte ind fra indkøb og lægger det og overtøjet mellem tilskuerrækkerne, så det for andre kan være vanskeligt at stavre sig ind til deres pladser længere inde på rækken.

Et par erindringer

Det er også nyt, at Paris ikke har en dresscode. De har haft. Jeg har ramt den to gange, men det er årtier siden. Dengang skulle herrerne nu mange steder have slips og jakke på. I Deutsche Oper i Berlin udlånte de gratis slips. Tillad mig et par erindringer fra en anden tid tilbage i Paris. I den hede sommer 1955 kom jeg i mørke bukser med pressefolder og en fin hvid skjorte, men ingen jakke, og jeg blev afvist. En amerikaner kom i et par gennemkrøllede, forhen lyse bukser, som han tilsyneladende også havde sovet i det halve Europa igennem, og han kom ind. Der var en jakke til forskel. Hav ikke ondt af mig. Jeg kendte operaen og listede en anden vej ind til min plads og forblev der i pausen. Jeg så ”Pelleas og Melisande” med en række af Frankrigs dengang store Debussy-sangere. Det var en af de forestillinger, som min erindring den dag i dag allernødigst ville være foruden.

En del år senere kom jeg med en rejsegruppe fra Jyllands-Posten til Den store Opera i Paris. Det viste sig, at forestillingen var en galla-aften, hvilket vi ikke vidste. Ikke alle mændene havde mørk jakke på, og de blev afvist. Så begyndte en livlig trafik. Damerne gik ind og gik lidt efter ud igen med mørke jakker over armene. De tilhørte naturligvis os, der nu sad på plads i skjorteærmer. Kontrollørerne kiggede undrende, men kunne intet gøre, heller ikke da jakkerne øjeblikket efter vandrede ind igen påført den resterende del af selskabet.  

Simon Rattle gæstearbejder

Programmet for den britiske dirigent Sir Simon Rattles sidste chefperiode for Berliner Philharmoniker er præsenteret, og billetsalget for længst i gang mod udsolgte koncerter i Berliner-philharmonien . Efter 16 sæsoner med Rattle hedder den nye chefdirigent i Berlin fra sommeren 2018 Kirille Petrenko. Det bliver garanteret mere spændende i Berlin.

Rattle selv begynder da som chefdirigent for Londons Symfoniske Orkester, som han allerede i den kommende sæson dirigerer ofte ved siden af Berlin. ”Det bliver som gæstearbejder”, siger han som altid smilende i en lidt ironisk kommentar i Die Welt. Rattle og hans familie, mezzosopranen og deres børn, bliver boende fast i Berlin, og han tager på arbejde i London med flyver. 

Ny opera af Poul Ruders på vej

Poul Ruders er uhyre flittig, og han siges at være den mest spillede, nulevende danske komponist ude i verden. Nu er han på vej med sin femte opera. Mest kendt og mest spillet er ”Tjenerindens fortælling”, som havde premiere på Det Kgl. Teater i 1900. Den nye opera hedder ”Det 13. barn” eller I sin helhed ”The 13th Child in the Santa Fe New Mexican”. Teksten er skrevet af Becky og Davis Starobin, som Ruders allerede har haft et solidt samarbejde med.

Uropførelsen forventes I Odense i maj 2019. Samtidig udgiver det amerikanske pladeselskab Bridge en indspilning. Foreløbig er orkestersatsen blevet indspillet af Odense Symfoniorkester dirigeret af den amerikansk-israelske dirigent Benjamin Schwartz.

Lise Davidsen succes i Glyndebourne

Sopranen Lise Davidsen er en af de kunstnere, som vi slås med nordmændene om at eje. Men hun er norsk. Og dog må vi sige, at vi har del i hende, for hendes afgørende uddannelse fandt sted på Det kongelige danske Musikkonservatorium i København. Jeg har ikke hørt nogen nutidig sangerinde, som i stemme og fortolkning minder så meget om den uforglemmelige norske Wagner-sangerinde Kirsten Flagstad, som Lise Davidsen gør. For mig er det den højeste hyldest, der kan gives til en operasangerinde i det rollefag.

Lise Davidsen har senest fået store ord med efter hendes debut på festspillene i det sydengelske Glyndebourne, hvor hun synger titelpartiet i Richard Strauss’ Ariadne på Naxos”. Rupert Christiansen har som overskrift til sin anmeldelse i The Telegraph: ”Lise Davidsen overgår alle forventninger midt i en fremragende besætning”.  

Bayreuth uden skandaler

Tirsdag den 25. juli er der premiere på Wagners ”Mestersangerne i Nürnberg” i Bayreuth. Forventningerne til årets premiere er usædvanligt høje. Australieren Barry Kosky, chef for Komische Oper i Berlin skal sætte i scene som den første jødiske instruktør, der har prøvet kræfter med Wagners mest tyske opera i Wagners eget festspilhus. Han fortæller endog, at det har været en dejlig tid med et ideelt samarbejde med festspillene. Og rigtigt: Der har endnu ikke været forlydende om en eneste skandale på festspilhøjen i år. Sangerbesætningen er stærk med Michael Volle, Klaus Florian Vogt, Günther Groissböck og Anne Schwanewelms. Dirigent er Philippe Jordan, musikchef på Opera National de Paris.

Man vil utvivlsomt få ”Mestersangerne i Nürnberg” at høre direkte på dansk P 2 som på svensk radio og flere tyske kanaler kl. 16.00. Forstår man tysk, kan der måske med fordel lyttes til sædvanligvis mere spændende indslag i de to timelange pauser over BR-Klassik eller NDR-Kultur.  Og så er der bedre mulighed for at følge en TV-transmission i år, hvis man kan se tysk 3sat. Jeg har den ekstra i min Stofa-pakke for 10 kr. om måneden, og der er meget godt som også transmissioner fra Salzburg festspillene. På 3sat kan ”Mestersangerne” ses fredag den 28. juli 20.15.  I Bayreuth har man altid krævet, at transmissioner på tyske net-stationer skulle være lukket for seere uden for Tyskland, men jeg kan ikke forestille mig, at der kan lukkes for 3sat til Danmark under Wagner.

Billede: Verona har verdens mest søgte friluftsopera. Søscenen ved Bregenz i Østrigs vestende har verdens mest spændende friluftsscene bygget ud i Bodensee. Fra 19. juli til 17. august opføres Bizets ”Carmen” sat i scene af Kasper Holten, som også sætter ”Brødre” efter en film af Susanne Bier op på Den jyske Opera i Aarhus til august. I Bregenz har den britiske Es Devlin, bl.a. kendt fra Den kgl. Opera for ”Den fiffige lille ræv” og ”Jægerbruden”, skabt et bemærkelsesværdigt scenebillede, som vil blive fast stående som en skulptur i søen i to år. To kæmpemæssige hænder rager 20 og 17 meter op over vandet. Foto: Bregenzer Festspiele/Dietmar Mathos.